Apple pie

Igår kände jag att det var på sin plats med en äppelpaj. Sagt och gjort. Jag drog hem och skalade äpplen och fick till en smarrig paj som jag cyklade med till päronen. Där avnjöts den utomhus efter en superb tonfisklåda med ris och sallad. Det kallar jag riktig sommar och en riktigt härlig kväll sådär en torsdag mitt i juli.
 
 
Receptet är busenkelt.
 
Ingredienser
Fem lagom stora äpplen
1 dl socker
Eventuellt lite kanel
150 gram smör
3 dl vetemjöl
1 msk socker
 
Gör så här
1. Ta fram en pajform och smöra den om du vill. Jag missade visst detta moment.
2. Skala, kärna ur och skiva äpplena i tunna skivor och lägg dem i formen. Häll över sockret och ev kanelen
3. Rör ihop margarin och mjöl. Margarinet får gärna vara klumpigt, finfördelning behöver inte tänkas på här.
4. Häll över margarin-mjölblandningen över äpplena och strö över matskeden socker.
5. Skjuts in i ugnen på 200-225° i ca 20 minuter. Avnjut med vaniljsås/grädde/glass. Klart!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0