Szechuan kyckling

 
 
När vi ändå är igång med recept måste jag bara dela med mig av detta recept som jag gjorde för ett tag sedan. Det blev sjukt gott! Dock var det lite småmeckigt så jag skrev om receptet lite..
 
 
Ingredienser (6 port)
 
500 gram kycklingfilé
1 tsk sambal oelek
4 msk maizena
1 tsk salt
1 purjolök eller gul lök
1 röd paprika
1 gul paprika
0,5 dl matolja
 
Såsen
1 hönsbuljongtärning
2 dl vatten
0,5 dl hoisinsås
2 tsk vitvinsvinäger
1-2 tsk sambal oelek
1 msk kinesisk soja
2 msk strösocker
1 vitlöksklyfta
 
1 msk maizena
½ dl vatten
 
 
Gör så här
 
1. Skär kycklingfiléerna i bitar och tillsätt sambal oelek, maizena och salt.
 
2. Skär purjolök och/eller lök och paprika i strimlor.
 
3. Stek kycklingbitarna i olja, häll på och fräs lök och paprika.
 
4. Smula buljongtärningen i vatten i en kastrull. Tillsätt hoisinsås, vinäger, sambal oelek, soja, strösocker och pressad vitlök. Rör om och ge såsen ett uppkok. Häll den över kycklingen.
 
5. Rör ut maizena med vatten och häll det i kycklingblandningen och gör ett nytt uppkok. Servera med jasminris och du har en top notch-thairätt. Klart!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0