Pyramidintervaller



Idag var jag segstartad och tanken på löpning gjorde mig lite mörkrädd. Men bara lite, för efter frukost drog hela familjen till Sats. Vissa för att träna och andra för att leka. Jag hoppade upp på löpbandet med intervalltankar i huvudet.  Och det blev intervaller i pyramidform. Först uppvärmning i cirka tio minuter (eller 1,7 km för att vara exakt, då var intervallerna klara precis efter fem km. Hehe, uträknat..) Och sedan följande upplägg med 100 meters gång mellan varje intervall.

100 meter - 17 km/h
200 meter - 16 km/h
300 meter - 15 km/h
400 meter - 14 km/h
500 meter - 12 km/h
400 meter - 14 km/h
300 meter - 15 km/h
200 meter - 16 km/h
100 meter - 17 km/h


Och hjälp vad jobbigt det var. Jag tog till och med en förbjuden paus när jag hade tre intervaller kvar. Jag hann inte komma ner i puls ordentligt så jag var tvungen att kliva av och frusta lite. Det kan vara idé att ha lite längre återhämtning mellan de längre intervallerna. Nästa gång så. Efter intervallerna och fem kilometer på 27:18 sprang jag en kilometer till och stannade på sex kilometer på 33:19. Då fick jag assistans av min karl när jag gjorde chins. 2x4 och 2x5 och sedan blev det stretch och hemgång.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0