Knäckt och paj

Efter jobbet idag drog jag till kiropraktorn för att bli knäckt igen. Så knäckt blev jag dock inte, men en rejäl genomgång av kroppen blev det. Jag har något vajsing i höften/bäckenet så nu har jag fått en del övningar att jobba på. Lite småtrist med rehab/prehabövningar, men superviktigt för att hålla och kunna träna det man verkligen vill. Efter den lilla genomgången ramlade jag hem och startade projekt middag. Jag freestylade ihop en paj som blev helt okej. Och här kommer receptet för den intresserade. Det räcker till cirka tre-fyra portioner.

 
Lager ett - kalkon och broccoli
 

Ingredienser
100 gram smör
3 dl vetemjöl
3 msk kallt vatten
100 gram kalkon
3 dl riven ost
broccoli, cirka 3-4 småbuketter
3 ägg
3 dl mjölk
Salt
Peppar
Chilikrydda efter tycke och smak
 

Gör så här
1. Sätt ugnen på 225°.
2. Blanda ihop smör, mjöl och vatten till pajdegen. Tryck ut den i en pajform och ställ in i kylen en liten stund.
3. Skär kalkonen och broccolin i lagom stora bitar och riv eller plocka fram redan färdigriven ost.
4. Vispa ihop ägg, mjölk och kryddor.
5. (Om du vill) förgrädda pajskalet på 225° i cirka tio minuter. Efter det sänker du värmen till 200°.
6. Lägg i kalkon, broccoli och ost i pajskalet och häll över äggstanningen.
7. In i ugnen cirka 35 minuter, eller tills den blivit fast och fin. Klart!
 
 
 
Lager två - riven ost



Färdig!
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0