Majs-, kikärts- och sesamplättar med morotsyoughurt

Vi försöker oss på lite vegetariska rätter här hemma, även om inspirationen för detta inte alltid är på topp. Här om dagen testade jag att göra majs- och sesamplättar (med huvudingrediens kikärtor varför jag hellre skulle kalla dem kikärtsplättar..eller biffar) med morotsyoughurt. I alla fall. Grundreceptet hittade jag här och nedan ser ni min omskrivna version.
 

4 port
Ingredienser plättar
1 burk kikärtor (á 380 g)
1 burk majs (á 340 g)
2 dl mjölk
1 1/2 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 ägg
2 msk sesamfrö
2 msk smör eller margarin
 
Ingredienser morotsyoughurt
2 morötter
1 vitlöksklyfta
2 dl matyoughurt
Salt och peppar
 
Gör så här:
1. Skölj kikärtorna och låt dem rinna av. Gör samma sak med majsen.
2. Blanda mjölk, mjöl salt och ägg till en jämn smet.
3. Blanda ner kikärtorna och mixa.
4. Vänd ner majs och sesamfrö.
5. Hetta upp en stekpanna, ha i matfett och stek plättar i valfri storlek.
6. Morotsyoughurten: Skala och riv morötterna grov. Blanda ner pressad vitlök och youghurt. Krydda med salt och peppar. Servera tillsammans med plättarna. Klart!
 
 







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0