Broccoli- och pastagratäng

Jag är en av de (få?) som älskade den broccoligratäng man fick i skolan. Den och risgrynsgröten var nog årets höjdpunkter enligt mig. Igår gjorde jag min egna variant av broccoligratäng med pasta.


Ingredienser
6 dl okokt pasta, typ skruvar
500 gram frysta broccolibuketter
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
6 ägg
2 1/2 dl matlagningsgrädde
2 dl mjölk
Ost på toppen


Gör så här
1. Koka pastan enligt förpackning.
2. Koka broccolin i lättsaltat vatten en liten stund och låt den rinna av.
3. Häll i pasta och broccoli i en ugnsform. Salta och peppra.
4. Vispa ihop ägg, matlagningsgrädde och mjölk och häll det i formen.
5. Hyvla över ost och ställ in det i ugnen på 200 grader i cirka 30 minuter. Klart!




Om den kom i närheten av skoloriginalet? Nja, inte i närheten. God, men inte fantastisk. Experimenterandet går vidare. Nästa gång kör jag den med blomkål och ostsås tror jag.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0