Veckans träning vecka 17

Måndag: Sjuk
Tisdag: Sjuk
Lördag: Löpning 5 km
Söndag: Hemmaträning, cirkel plus lite extra styrka

Måndag till onsdag denna veckan var jag i Budapest och kraxade. Sedan hade jag väl kanske kunnat träna, men jobbevent, lite mer hosta och lite annat kom emellan. Tills lördag och mitt första löppass på ett tag. Underbart skönt! Heja kroppen!

I'm back

Jag är tillbaka i gymvärlden på morgontid. Och oj så värt det! Jag gick och la mig extra tidigt igår för att inte förlora allt för mycket sömn. Och när klockan ringde var jag inte så nedrans trött. Inte mentalt i alla fall. Men kroppen, milda makter och holy makaroni, den var riktigt seg idag. Men det var mest benen och min hastighet som var lite bakom flötet, för överkroppapasset gick över förväntan. Men tungt var det, så tungt att jag fick träningsvärk lagom till lunchen. Axelpress, tricepsextension, pullups, bicepscurl, smal bänkpress, enarmsrodd med mera. Det lär kännas ännu mer imorgon!

Tisdag

Alltså jag var så fruktansvärt trött igår, lite som en zombie faktiskt. Så jag såg till att få en lång sömn och nu känns det tusen vändor bättre. Några timmars jobb står på dagens schema och sedan ska jag simma med mamma. Det är ju inte en sport jag sysslar med mer än en gång per år. Men just nu är det nog precis vad min träningsvärkiga kropp behöver.

Body pump

Det känns som en evighet sedan jag körde min måndagsklass. Nu är det bara två veckor sedan men det har väl varit fullt upp och en resa som gör att det känns så länge. Det var i alla fall underbart. Känslan innan var seg, trött och allmänt snurrig. Och känslan efter är energi, inspiration och mindre trötthet. Fem tummar upp alltså. Men det här med träningsvärken. Alltså jag kunde göra halva utfall. På sin höjd. Stelheten och värken var ju inte nådig. Men jag gillar det!

Á la crêpe

Igår var jag och några av mina brudar och åt pannkakor deluxe. Baby back ribs med galette fylld med ost, jalapeños och rödlök och sedan crêpe med nutella, banan och glass efter det. Mumma! Ett riktigt härligt sätt att avsluta helgen på. Jag var till och med mätt när jag vaknade i morse.

Nu är det dags att kicka igång denna kortvecka. Ikväll blir det även min måndagsklass som det känns som det var väldigt länge sedan jag körde. Jag tror på träningsvärk i morgon. För övrigt har jag härlig träningsvärk från passet igår och löpningen i lördags. Underbart!

Hemmaträning

Hemmaträning blev det idag när jag inte riktigt kom iväg till gymmet. Och vilken grej, sjukt värt det. Investera lite tid och du får så mycket tillbaka! Detta på bilden ovan blev det. Tjugo minuter, en kropp och lite vilja. Efteråt körde jag lite styrka. Sidan av magen med kettlebell samt marklyft med kettlebells med lite gummibandsövningar emellan.

Transportlöpning med fartökningar

Nu var det ett tag sedan. Och idag var det dags för min älskade löpning. Det blev transportlöpning på 3,5 kilometer. Men jag kände mig inte nöjd där, så jag tog en liten extravända och körde några fartökningsintervaller och slutade med fem kilometer på 29 minuter. Jag startade med löparjacka och slutade med t-shirt. Härligt lagom löpväder. Underbart att det kändes så bra i kropp och knopp efter ett allt för långt förkylningsuppehåll. Nu ska vi kalasa.

Nya små rosa

Jag har blivit löjligt förtjust i små färgklickar till träningsskor att pigga upp sin träningsoutfit med. Det får gärna vara starka färger och det får gärna vara Nike. Mitt nyaste tillskott ser ut så här.

Veckans träning vecka 16

Måndag: Instruera Body pump
Tisdag: Vila
Lördag: Sjuk
Söndag: Sjuk

Dagarna flyter ihop. Mycket jobb, en febrig Alicia och så en förkylning till för mig. Är det någon slags skämt? Förkyld. Igen. Är det ens möjligt? Well, well.

Fredag

Nej men hej. Det här med korta jobbveckor är bra grejer. Och det här med en envis förkylning är mindre bra grejer. Men den här gången har jag vilat till föbannelse. Sovit, ätit och försökt stressa ner. Men det kliar lite i löparnerverna och de forna musklerna känns inte alls lika tränade. Men det är bara att börja om och ta i. Utan stress. Imorgon ska jag äta en lång frukost, åka in till stan med familjen och kanske dra på löparpjucksen och transportlöpa till födelsedagsfirande. Och jag ska inte stressa. Helg, du är very välkommen!

På ett plan någonstans över Europa

När man sitter på ett plan så här massa kilometrar upp i luften finns tid för funderande. Jag har aldrig varit flygrädd. Men nu, ta mig tusan, är det inte alls roligt. Varje gupp gör mig svettig, varje liten sväng gör mig orolig. Att kontrollbehovet här uppe får sig en törn är lite svårt att hantera. Men jag försöker luta tankarna åt annat håll. Träning, älskade träning. Och mål. Och shopping. Och inspiration. Och lite annan vardagsglamour som får mig att dra på smilbanden. Fint så. Livet alltså, vilken grej!

Nylackat med nytt OPI-lack

Budapest, dag fyra

Som vi har sovit. Och som vi har ätit. Jag kommer verkligen ha ny energi när jag kommer hem. Kroppen mår bra, själen mår bra och ja, då mår jag bra. Balans helt enkelt. Det enda som saknats har varit lite träning, men med min förkylning var det inte ett alternativ. Jag hoppas istället på att få köra igång på hemmaplan, kanske imorgon om kroppen vill. Idag lämnar vi detta härliga resmål och fina hotell och tar minnena med oss.

Denna havreboll var mmm..

Hej då hotellet!

Budapest, dag tre

Hej hopp! Vi har det fortsatt sjukt bra. Idag har det varit sådär perfekt väder. Så perfekt att vi slagit till på tre uteserveringar, två ölstopp i coola annorlunda barer och ett fikastopp med mascarponetårta och mycket sol. Mellan det har vi åkt turistbuss och promenerat omkring. Och jag har blivit så sugen på löpning att jag nästan kutade med några löpare jag såg på vägen. Det är väldigt löpvänligt längs Donau och det finns massa broar att korsa. Tur att förkylningen börjar lämna kroppen, för löpabstinensen är total.

Ny tröja som får fem tummar upp..

..och ny väska ryggsäck-style

Sjukt cool bar, allt var udda men kändes ändå stylish och genomtänkt

Matkoma efter min angusburgare deluxe

Budapest, dag två

Tusan vad jag var nöjd över mina åtta timmars sömn när jag vaknade i morse. Och tusan vad jag var nöjd när jag såg fukosten på vårt hotell. Alltså det var som världens megabrunch med väldigt bra råvaror. Dessutom supergott kaffe, väldigt färskpressad juice och skumpa om man kände för det. Magisk frukost! Efter frullen pudrade vi näsorna och drog ut på stan. En turistig buss där vi hoppade av vid ett shoppingcenter, vilket passade mig fint. Efter shopping och ölstopp drog vi oss tillbaka till hotellet för att pudra näsorna igen. Sedan blev det middag på en ungersk restaurang längs med floden. Sjukt mysigt! Efter det en båttur och nu är jag slut som artist.

Budapest, dag ett

Jo men visst. Vi är i Budapest! Landningen var väldigt turbulent i min värld och jag blev så nedrans rädd, haha. Jag var skakig i knäna en bra stund efter det. Men sedan återhämtade jag mig och nu har vi hunnit med en bra grekisk lunch, en brant promenad upp på Gellert-toppen och sedan en kaffepaus på hotellet. Nu ska vi göra oss redo för kvällen.

Obligatoriskt kaffe -och tidningsinköp

Denna gyrostallrik var inte att leka med

Efterrätten. Sjukt söta gubbar.

Det brände i benen på vägen upp, men det var det värt!

Hiss-selfie

Semester

Nu sitter vi på planet på Arlanda och har precis boardat. En efterlängtad weekend är på ingång. Jag har sovit väldigt lite och väldigt oroligt i natt. Jag blir mer och mer flygrädd för varje gång. Tur att det är en kort flygning. Semester i alla fall. Underbart!

Frukosten innan

Packad

Idag har det varit fullt ös. Jag har avverkat jobb tills ögonen hamnade snett. Sedan fick vi fikabesök följt av en tripp till mina föräldrar för middag. Sedan lämnade vi lillskrutt där, snyft snyft, och åkte hem och packade. Och nu är jag väl så packad som det bara går, så jag ska sluta mina blå och invänta en klocka som ringer alldeles för tidigt imorgon.

Jag försökte vara strukturerad..

Lördag

En vecka med mycket jobb, lite sömn och ingen träning är snart över. Idag ska jag jobba mina sista timmar innan det bär av på en skön weekend med min karl. Jag hostar som tusan, tyvärr, och idag vaknade jag med huvudvärk. Men det är nog inget som en semester inte råder bot på. Efter jobbet ska jag bara pussa och mysa med Alicia som får stanna hos mormor och morfar när vi åker.

En frukost den senaste veckan.

Veckans träning vecka 15

Måndag: PT-pass överkropp samt instruera Body pump
Tisdag: Vila
Onsdag: Vila
Torsdag: Vila
Fredag: Vila
Lördag: Styrka ben
Söndag: Vila

När det är påskledigt på en måndag kan man lyxa till det med dubbelpass. Och tur var väl det, för då hade man lite energi över till resten av veckans alla vilodagar. Snart, snart ska jag få till en fullsmockad träningsvecka!

Onsdag

Godmorgon! Efter en sjukt effektiv dag igår kändes det fint att komma hem till familjen med ett någorlunda klart huvud. Dock har jag känt mig rätt torr i halsen på sistone och med en krasslig familj är det väl inte konstigt att man nu börjat hosta. Hoppas det stannar där, jag var ju precis sjuk. Men vad passar inte bättre då än att spontanboka en resa. Och på söndag drar vi. Lite avkoppling är precis vad jag behöver.

Liten krasslig tvååring

Måndagsträning

Hej godmorgon! Igår fick jag ett litet endorfinpåslag på min måndagsklass. Efter en stressig dag var det precis vad som behövdes. Glada sprudlande deltagare som gav mig en massa energi. Sedan for jag hem till päronen för att hämta min lilla febriga nyblivna tvååring. Och sedan vidare hem för att natta skruttan, duscha och så vidare. Och nu är det en ny dag, med massor av jobb. På fredag kryper jag ur bubblan och det ska bli så skönt!

Veckans träning vecka 14

Måndag: Instruera Body pump
Tisdag: Vila
Onsdag: Vila
Torsdag: Vila
Fredag: Styrketräning
Lördag: Löpintervaller på bandet, 8x200 meter. Totalt 5,5 km
Söndag: Utelöpning 5 km

Härliga påskledigheten fick upp statistiken denna vecka. Varierat, skönt och härligt. Precis som träning ska vara!

Härliga helg

I morse fanns tid att faktiskt laga frukost till skillnad mot i veckan då jag bara slängt ner två mackor i en påse och snabbätit på jobbet. Gröt med banan, keso, kanel och en skvätt mjölk ett perfekt kokt ägg och en avokado. Mastodontstart på denna dag om du frågar mig.

Efter frukost drog vi på oss kläder och drog till gymmet hela familjen. Jag för ett underkroppspass. Styrkefrivändning, front -och backsquats, pullups och goodmornings. Och en planka på slutet. Tack kroppen. Nu ska jag baka bullar!

Tisdag

Den här långa ledigheten har gjort mig gott. Den har gett mig mycket träningsvärk, mängder av godis, mys med vänner och familj, sol, shopping, inspiration och tid att tänka. Nu går jag in i jobbubblan igen och tar en ny andningspaus i helgen.

Energi!

Nu äts påsken upp

Dagens andra pass

Alla måndagar borde vara lediga. Vi har haft en toppendag. Efter morgonens träning mötte jag upp familjen och gick till affären för att gå lös på plockgodiset. Är det påsk så är det. Sedan blev det lunch, besök och fika med mormor och morfar och en massa bus med Alicia. Sedan drog jag iväg för dagens andra pass. Det är ju måndag och då är det ju Body pump på schemat. Och så även denna måndag, även om salen inte var riktigt lika full som vanligt. Men kul var det. Och jisses vad det värkte i kroppen! Nu ska jag hem och mumsa mat, glass och godis. Det behöver denna kropp i detta nu!

Ledig påskmåndag

Livet är ju för härligt när man inte har några planer och kan freestyle ihop sin vardag precis som man vill. Igår hängde jag med min lilla tjej hela dagen. Vi tog en promenad, ritade, tittade på 'Bompa', busade med Ejla och hade det bara väldigt, väldigt mysigt. När hon somnat slötittade jag på TV, surfade runt på mobilen och åt glass.

Denna morgon har jag kört ett PT-pass med ett nytt, tungt överkroppspass. Helt underbart även om jag trodde att jag skulle trilla av pinn både en och tre gånger. Men det är sådant som bygger pannben och gör en starkare antar jag.

Kall och blåsig löpning

Innan jag gick och la mig igår var jag väldigt sugen på morgonlöpning. Jag var dock inte riktigt lika sugen när jag vaknade i morse. Jag är alltid så stel och långsam på mornarna. Men en plan är en plan och jag vet ju att känslan efteråt är win win! Sagt och gjort, jag tog en runda längs med Drevviken. De första metrarna var så kalla och blåsiga att det sved lite i ansikte och öron. Men det gav sig efter första kilometern. Och nu efteråt är det såklart win win! Fem kilometer på 28.35 och en bra start på denna söndag. Heja kroppen!

Innan kylchocken

Efter kylchocken och med en toppenkänsla

Jag försökte stretcha baksida lår, men har sådan träningsvärk att det var svårt att få till

Chokladbollar

För ett tag sedan mixade jag ihop någon raw food-variant av chokladbollar. Och det blev faktiskt riktigt bra! Dock blev dessa väldigt kladdiga så man kan med fördel ta lite större mängd av de torra ingredienserna. Nästa gång ska jag även testa att ha i lite kaffe. Och andra nötter. Och kanske lite proteinpulver. Och lite.. Ja, det går att testa många varianter.

150 gram färska dadlar
2 msk kokosolja
2 msk kakao
2 msk vatten
1/2 dl fiberberikade havregryn
1/2 msk chiafrön
10 st naturella cashewnötter

Mixa ihop alla ingredienser och rulla i kokos. Ställ in i kylen en stund. Klart!

Veckans träning vecka 13

Måndag: Sjuk
Tisdag: Sjuk
Lördag: Sjuk
Söndag: Sjuk

Sammanfattningsvis: En sjuk vecka. Punkt.

Intervaller

Imorse var jag tung i kroppen av två anledningar. Träningsvärk och intag av en nedrans massa påskgodis. Alltså gårdagens träning gav ju en värk som inte var att leka med. Så härligt! Idag var löpintervaller på bandet dagens plan. Med tunga steg styrde hela familjen mot gymmet. Och sedan gick det bara jättebra. Efter 5,5 kilometer var jag helt färdig och sedan styrde vi hemåt med galet mycket lättare steg. Att träna ger så mycket energi att det är galet!

Uppvärmning 2 km, 10,3 km/h
Intervaller 8x200 meter, 16,1 km/h
Löpning ca 1,5 km, 10,3 km/h
Totalt 5,5 km 32.09

Efter mycket gravad lax, äggröra och knäckebröd till lunch har jag inte gjort annat än att vila, dammsuga, fylla godisdepåerna och leka med Alicia. Om ett tag ska vi dra hem till svärpäronen på påskmiddag. Sjukt skön dag!

Styrketräning

Att få flera lediga dagar i rad är guld! Igår startade vi ledigheten med påskmiddag med vänner. Sjukt trevligt som alltid. Idag har vi varit på gymmet hela familjen, första gången på nästan tre veckor för mig. Jag började med pullups och klarade hela fyra (!) stycken själv. Sedan blev det styrkefrivändning, front squats, back squats och några goodmornings som avslut. Jag är sjukt nöjd och styrkan fanns där trots förkylningsavbrott. Underbara känsla!

Onsdag

Träningsvärken från i måndags sitter i och det känns toppen. Dock är jag inte hundra från förkylningen än så jag vågar mig inte på tung styrka eller löpning. Men det kanske ändrar sig under dagen? Jag är i alla fall sjukt sugen att komma igång. Igen. Nu har påskäggen börjat poppa upp lite här och var. Ett megastort på jobbet och så cyklade pappa förbi med två stycken igår. Men jag klagar inte det minsta, godisgris som jag är. Balans, ni vet! Idag är det min tur att köpa godis och fixa påskägg. Och jobba förstås. Trevlig onsdag!