Veckans träning vecka 34

Onsdag: Styrka ben och rygg
Fredag: Vila
Söndag: 21 minute body

Veckan började förkylt och sedan vågade jag mig på lite styrka. Sedan kände jag mig lite krasslig så jag höll i hatten och inväntade 21 minute body-passet som var sjukt effektivt och kul. Så två semesterpass summerar denna halvförkylda vecka.

Sista dagen i solen

Idag har vi haft vår sista heldag här på Gran Canaria. Trots att vi bokade två veckor känns det som att en vecka till inte skulle sitta fel. Vi är grymt nöjda med vår semester. Ikväll firade vi med dubbla förrätter (vitlöksbröd toppade med tomat samt champinjoner i vitlöksolja), oxfilé till förrätt samt dubbla efterrätter (fruktfat och banana split för mig) med kaffe. Sedan blev det det vanliga minidiscot och efter det häng i baren och barnen kunde leka vid poolområdet. Efter kortspel är det nu läggdags. Buhu, jag gillar inte någon form av avsked och det är alltid lite jobbigt att lämna sitt "semesterhem". Men det blir såklart mysigt att komma hem till sitt eget hem också och hitta sina vanliga rutiner igen. Utan hotellfrukost och någon som städar dagligen, snyft snyft.

Måndag

Igår hade vi en skön dag vid poolen som avrundades med ett 21 Minute Body-pass. Efter dusch och piff gick vi ut och åt oxfile för att sedan dansa loss på minidiscot. Och så Yatzy när barnen somnat.

Idag blev det pool, lunch, lämning av Alicia på miniland en liten stund, middagsbuffé på hotellet, minidisco och så ett parti Chicago. Sjukt trevligt och sjukt tråkigt att vi bara har en heldag kvar.

21 minute body

Det ska till en semester för att man ska testa ett nytt pass. Jag har tänkt testa 21 minute body länge och idag blev det av. Och det var ju riktigt effektivt! Sju minuter uppvärmning, sju minuter kondition och sju minuter styrka. Sedan var träningen klar. Man fick upp flås och svettades floder på den lilla stunden. Men så var man rätt uppvärmd av värmen redan innan. Skönt och effektivt kan sammanfatta passet. Perfekt på semestern!

Igår och idag

Igår hade vi en dag vid poolen. På eftermiddagen pysslade vi lite i miniland och på kvällen åt jag lasagne till middag igen (haha, otippat?!). Efter minidiscot satt vi ute och surrade med grannarna rätt länge. Supertrevligt. Idag blev det också en pooldag. Och på eftermiddagen tog jag mitt första dopp i havet. Det ligger precis nedanför hotellet, men jag har varit lite för bekväm för att gå dit. Men det var väldigt varmt och inte alls svårt att komma i. Skönt! Nu på kvällen har vi käkat burgare på hotellet och Alicia fick springa runt och leka med en massa barn. Nu är hon slutkörd och nöjd. Och som vanligt, nöjda barn ger nöjda föräldrar.

Liten blir stor

Veckans träning vecka 33

Måndag: Ont i huvudet
Tisdag: Ont i huvudet
Fredag: Intervaller 10x200 meter
Lördag: Ont i halsen
Söndag: Ont i halsen

Veckan började med huvudvärk och fortsatte med transport till Gran Canaria. Där fick jag till ett tungt intervallpass innan halsont och en lättare förkylning slog till (AC:n kanske..?). Så ja, ett pass blev det. Och det är ju alltid bättre än inget.

Las Palmas

Igår hade vi en pooldag, precis som vanligt. På kvällen käkade vi på hotellet och tittade på fotboll på paddan. Sedan stötte vi på våra hotellgrannar och stod och pratade länge. När vi alla sedan lagt barnen satt vi ute på terassen och fortsatte prata. Och tiden bara rann iväg. Det gjorde att vi var lite sega i morse när klockan ringde. Jo, det är sant. Vi skulle signa ut vår hyrbil och hade en tid att passa. Sedan drog vi iväg till Las Palmas med en avstickare för en felkörning och en åksjuka med lite sanering på det. Men sedan fick vi några timmar i huvudstaden. På vägen tillbaka stannade vi i Atlantico, ett stort köpcentrum, och shoppade. Alicia fick en grymt snygg höstjacka och en tröja från Zara. Och även jag gick lös på Zara och fick ihop en snygg beige regnjacka, två par jeans och en svart klänning. Vi checkade ut bilen efter tio nu på kvällen och barnen somnade supersent. Och nu är jag så sjukt trött med en lätt huvudvärk så nu är det min tur att sova.

Dagens styrka

Idag (okej igår) lyckades jag få till ett styrkepass i gymmet. Jag kände inget i halsen, men gick runt och var lite täppt i näsan mellan varven. Men jag kände ändå att ett styrkepass nog kunde funka. Det blev ben och rygg med ett kort och effektivt pass. Och jisses, jag hade träningsvärk redan innan jag var klar. Skönt!

Superset: Knäböj 4x5 // Utfall med deadball 4x7
Raka marklyft 4x5
Latsdrag 4x5

Tisdag

Idag har jag varit lite mindre förkyld, men det har fortfarande inte varit läge för träning. Men det har inte gått någon nöd på mig trots detta. Jag la mig vid poolen helt solo i 30 minuter och det kändes väldigt lyxigt. På kvällen gick vi till favoritstället och jag åt lasagne för..fjärde dagen i ordningen. Haha, någon form av dille har jag fått på det. Men den är grymt god. Nu har vi precis kört tre vändor Yatzy och det börjar bli läggdags. Men det är ingen stress om morgondagen börjar som dagen idag, med sovmorgon till klockan åtta!

Melvin sju månader

Den här lilla kramgoa parveln blir hela sju månader idag. Tiden går så fort och snart är han ingen bebis längre. Jag hänger inte riktigt med. Jag tycker det var igår vattnet gick och han kom till världen. Glada är vi hur som helst, för varje dag med dig. Puss!

Måndag

Man är lite dagvill såhär i semestertider, men det ska visst vara måndag idag. Jag har tagit över Alicias förkylning så jag har ont i halsen och är förkyld i höger näsborre. Nu på eftermiddagen har jag även lite ont i huvudet och känner mig lite seg. Det kan ju också bero på att Melvin vaknat en del i natt eftersom han verkar ha en lätt förkylning och blir täppt på natten. Men vi var vid poolen fram till lunch och sedan blev det häng på terassen och nu en vilopaus i en sval säng medan barnen sover.

Lite regn

Hej hopp! Semesterlunken fortsätter. Idag var det lite småmulet, men vi hade ändå en skön förmiddag vid poolen. Innan vi tog lunchpaus blev det glass- och iskaffepaus. Precis som det ska vara. Efter att barnen vilat duschade vi och gjorde oss i ordning och gick sedan och åt. Oxfilé och kanariska potatisar. Och bananasplit. Efter det var magen glad och vi studsade iväg till minidiscot. Och avslutar nu dagen på terassen med choklad, mmm. Och detta var en helt vanlig dag på semestern. Slut på meddelande.

Lördag

I morse vid fem gick brandlarmet på hotellet. Pust, jag som resan hade legat vaken sedan klockan tre med världens huvudvärk. Så vi fick släpa upp barnen och lagom till att alla hade vaknat fick vi höra att allt var okej. Men vi alla lyckades somnade om och sedan fick vi till och med en liten sovmorgon i morse. Det blev bad på förmiddagen och efter en megalång sovstund (och en kortis för mig också) åkte vi till Puerto Rico för shopping och middag.

Mys och bus med Melvin på terassen

Intervaller

Veckans första träningspass blev intervaller på Gran Canaria. Det var som sagt varmt idag och jag försökte komma undan träning så långt det gick. Men tillslut masade jag mig iväg till gymmet för löpbandsintervaller. Tack och lov för AC:n i gymmet även om jag inte kände av den så mycket efter ett tag. Den blev mina 200-metersintervaller idag och jisses vad jobbiga de var, jag kände mig helt ur form.

Uppvärmning 1 km, 10,3 km/h
Intervaller 10x200 meter, 15,1 km/h med 100 meters lååångsam gåvila emellan
1 km jogg, 10,1 km/h
Totalt 5 km, 33.50

En av anledningarna till min tillfälliga (?) formsvacka kan vara att löpbandet var annorlunda mot det jag är van vid. Det hoppade snabbt upp i tempo vilket gjorde att intervallerna kändes längre. Eller så har maten gjort mig lite dåsig. Eller värmen. Eller så var det bara en av de där dagarna när allt inte klaffar. Men med mycket vilja gjorde jag det, och det klappar jag mig själv på axeln för. Det ÄR ju härligt efteråt.

Fredag

Idag har det varit varmt och vi har hängt mestadels vid barnpoolen. Melvin premiärbadade i sin lilla flytgrej och verkade trivas som fisken i vattnet. Han tog sig fram själv genom att sparka med benen och gå på botten. Underbart att se. När barnen sov gick jag och körde ett intervallpass och sedan blev det dusch, middag (lasagne igen) och minidisco. Glada barn, glada föräldrar. Nu väntar en kväll på terassen med lite gott när barnen somnat. Och förhoppningsvis OS-finalen i fotboll om den sänds på någon kanal.

Dag ett

Idag har vi hängt vid poolen och badat hela förmiddagen. Till lunch köpte vi baguette med massa tillbehör och satt på terassen innan båda barnen tog sig en nap. Sedan blev det middag på en restaurang nära hotellet, en jättegod lasagne. Sedan avslutade vi dagen med minidisco och senare häng på balkongen med choklad och djungelvrål.

Framme

Flygningen igår gick superbra. Det var knappt så man kände att man flög så jag var nog inte rädd en enda gång, superskönt! Men barnen var trötta efter en tidig morgon så det var en del gnäll och skrik som ett kvitto på det. Men annars gick det bra. Man ska ju ändå sitta still i närmare sex timmar och för en treåring hör ju inte det till vanligheterna. När vi kom fram till hotellet efter en liten busstransfer var det så sjukt varmt. Och ljust så det var skönt att komma in i det svala och sjukt fräscha hotellrummet. Efter handling och dusch tog vi hotellets buffé till middag. Där fanns inte allt i överflöd (även om det fanns väldigt mycket haha) utan det som fanns var väl tillagat och osade kvalitet. När vi gick och la oss somnade jag nog på två röda och fick ihop nio timmars sömn! Älska semester!

Mot värmen

Nu har vi vaknat, ätit frukost, tagit oss in på Arlanda, checkat in och lekt av oss i lekrummet. Nu ska vi strax boarda planet och hoppas på en lugn tur till Gran Canaria. Ha en fin dag!

Veckans träning vecka 32

Måndag: Löpning 5 km
Tisdag: Vila
Fredag: Löpning 6,42 km
Söndag: Instruera Cykel Interval 45

Det blev mycket kondition även denna vecka, varav det längsta löppasset efter graviditeten och en härlig cykelklass. Jag ska inte klaga.

Packad

Gårdagen spenderades med vänner i parken en stund på dagen. Sedan gick jag hem och förberedde inför Gran Canaria. Alltså det är inte nådigt vad man måste packa ner till barnen. Och för två veckor dessutom. Men det är det värt. Igår kväll slog huvudvärken till och jag var som vanligt huvudvärksbakis idag, buhu. Idag fortsatte packningen och lite fix hemma innan vi åkte ut till hotellet vid Arlanda. Där blev det middag på Donken och sedan köpte vi lite gott (choklad, ProPud, Cola och wasabinötter, haha) till kvällen. Vi hann även med lite shopping av träningskläder. Nu ligger jag i hotellsängen och spanar OS och inväntar att klockan ska slå fem för då är det dags att hugga in på hotellfrullen.

Godnatt från oss

Cykel Interval

Igår körde jag min sista söndagsklass på sommarschemat. Det var fler som letat sig in i cykelsalen och jag hade även sambon på besök medan barnen gick lös på MiniSats. Upplägget har känts lyckat och jag själv tog ut mig totalt även igår. Härlig känsla. Nu väntar två veckors semester och sedan kör jag igång på torsdagkvällar med en 45-minuters cykel.

Höstfest

Igår hade vi höstfest på landet. Alicia hittade en massa nya kompisar så henne såg jag knappt röken av. Vi andra satt i partytältet och käkade, sjöng snapsvisor och hade det allmänt trevligt. Men det satte sina spår för oss alla som var lite trötta när klockan ringde i morse. Då var det bara att packa ihop vårt pick och pack och åka hem till Stockholm igen. Sedan har dagen gått i ett. Hem och tvätta och käka lunch, vidare till min barndomskompis för att se hennes alldeles nybakade princessa. Ååh. Sedan direkt till Sats Farsta för mitt intervallcykelpass. Sedan hem, fixa mat, tvätta en maskin till, se på fotboll, börja packa, hänga tvätt. Och så var klockan nio. Nu ligger jag i sängen redo att sova. Jag är så trött!

Löpning

Woho, idag blev det den längsta löpningen sedan Melvin kom. Och idag kändes det mycket bättre i kroppen jämfört med de senaste löppassen. Inte så skakiga ben och återfunnen energi. Det är kanske tack vare de dubbla portionerna krusbärspaj med vaniljsås som jag åt igår. Tempot var ungefär detsamma, men känslan och längden på passet gjorde att det kändes avsevärt bättre än de senaste veckorna. Det blev 20 minuters löpning åt ett håll och sedan vände jag hemåt. Totalt fick jag ihop 6,42 kilometer på 40.11.

Veckans träning vecka 31

Måndag: Vila
Tisdag: Cirkelpass
Fredag: Vila
Lördag: Löpning 5 km
Söndag: Instruera Cycling Interval 45

Tre pass för denna vecka. Löpningen har gått väldigt trögt med skakiga ben så jag hoppas det varit något övergående fenomen.

Sagostigen

Idag åkte vi ut på äventyr till Sagostigen. Alicia var nog lite för liten för sagorna, men alldeles lagom i ålder för hoppborg, tåg, gungor och studsmattor. Vi försökte fika också, men det gjorde getingarna också vilket var mindre trevligt. Så något mysigt stillasittande fika blev det inte direkt. Men bortsett från det fick vi en urmysig dag.

Landet igen

Nu har jag och barnen landat på landet igen. Det känns som att detta är sista landetsommaren för detta år så det gäller att passa på. Nästa vecka drar vi ju iväg på semester 2.0.

Idag åkte vi förbi Hedlandet och kikade. Jag hittade lite fint till hemmet. Blomkrukor, ljusstakar, tvålpump och två lampor som kan bidra med lite myspys till lyan. Det känns fräscht med lite nytt efter att ha varit på tippen och lättat upp lite hemma.

Tisdag

Idag var det dags för Alicia att gå tillbaka till förskolan. Hon var dock inte så sugen på det, så jag hämtade efter lunch och då gick vi hem och vilade. Sedan inväntade vi vänner och deras små och fick en härlig eftermiddag och kväll. Små bebisar som växt och blivit riktiga barn sedan jag såg dem sist (vilket betyder att min bebis också växer..) och våra stortjejer som liksom blivit..stora? Det blev hur som helst en lekvänlig, trevlig och god kväll med härliga vänner. Jag kunde inte önska annat!

Veckans träning vecka 30

Måndag: Vila
Tisdag: Vila
Onsdag: Backintervaller x10, totalt 5,21 km
Fredag: Intervaller 10x200 meter, totalt 5 km
Söndag: Instruera Cycling Interval 45 min

Det blev mycket kondition och desto mindre (typ ingen) styrka denna vecka. Men den träning som blev av kändes bra.

Löpning

I morse åkte jag och barnaskaran hem till mamma och pappa och hängde i några timmar. Efter lunch gav jag mig ut på en löprunda i hopp om att känslan skulle vara bättre än i lördags. Och nja. Jag hade rätt skakiga ben och det var tungt från början till slut. Idag kan det dock bero på att jag körde totalslut på mig själv under min cykelklass igår. Men imorgon blir det vila och sedan ska jag försöka få till en löprunda på landet i veckan, efter vila och energi. Idag blev det i alla fall fem kilometer på 31.09, bättre än i lördags med jag är inte nöjd. Löpningen har stått still ett tag nu, men jag hoppas det släpper snart.

Sommarcykel

Söndag igen och således dagen för min cykelklass igen. Den känns verkligen bättre och bättre för varje gång och nu känner jag att jag kommer sakna klassen efter nästa vecka. Grymma deltagare var och körde med mig idag och jag tog i för kung och fosterland med rejäl mjölksyra i benen mellan varven. Och en puls som hette duga. Grym känsla efteråt!

Lördag

Efter löpningen åkte vi och kikade på lite heminredning och det kliade i fingrarna och lyste i ögonen när jag hittade uppläggningsfat, ljusstakar, mässingsdetaljer och annat som jag bara kan se göra succé i nya huset. Men jag får hålla mina hästar ett tag till. Efter det åkte vi och åt middag hos svärpäronen och när vi kom hem och båda barnen somnat började vi titta på 'Marcella'. Vi har sett så många serier nu att jag börjar blanda ihop skådespelarna och glömma bort handlingarna, haha. Men Blacklist, Homeland och The Killing är nog favoriterna. Och Stranger Things. Och Orange is the new black. Och säkert några till som jag redan förträngt.

Min kväll med perfekt tillbehör

Dagens jobbiga löp

En stund (läs: två timmar) efter frukost bestämde jag mig för att springa en runda ute istället för att gå till gymmet som tänkt. 15 minuter åt ett håll och sedan vände jag hemåt. Och min kropp hade inte riktigt sin löpdag idag. Redan första steget var tungt och under hela passet hade jag skakiga ben och ansträngd andning. Ungefär som ett blodsockerfall, så var känslan. Jag fick tidigt bestämma mig för att målet var att inte stanna någon gång. Trots denna känsla hann jag längre på 15 minuter än jag vanligtvis gör. Men då gick hemvägen desto långsammare. Totalt blev det 4,94 kilometer på 31.11. En av orsakerna kan vara att jag ätit lite för dåligt igår. Jag brukar dock inte vara så känsligt för sådant, men ska testa att ladda desto mer nästa gång. Glass och godis VET jag ju är ett vinnande koncept.

Fredag

Idag har vi lämnat landet och åkt tillbaka till Stockholm. Alicia ville inte alls åka hem så det är tur att vi åker tillbaka några dagar nästa vecka innan det är dags för Gran Canaria. Jag tänkte gå till gymmet när sambon kom hem men jag ställde mig och lagade mat och gav sedan efter för tröttheten. Nu är det sovdags för att orka med morgondagens planer. Gymmet, handla och sedan middag hos svärföräldrarna.

Nostalgi, plantering, fika och pizza

Idag körde vi en lugn förmiddag och tog fram alla grejer (studsbollar, frisbees, badbollar, hopprep, pingisrack osv) som jag hade när jag var liten. Jag blev nästan lite nostalgisk. Efter lunch åkte vi och köpte blommor som vi planterade på (min) mormor och morfars grav. Sedan drog vi till Eskilstuna och fikade och avslutade dagen med hämtpizza. När barnen hade somnat hamnade jag och päronen i soffan med kaffe. Skön dag.

Onsdag

Ännu en skön dag på landet har passerat. Idag var vi nere vid badet när solen var framme så Alicia fick bada. Glädjen i det alltså. På vägen hem hoppade vi lite på studsmattan och det var knappt att en glass kunde locka henne därifrån. På kvällen har vi grillat, fått allsångsuppträdande av Alicia på gräsmattan, käkat krusbärspaj med vaniljsås och haft det allmänt gött. Älskade ledighet!

Cirkelträning

Igår körde jag ett cirkelpass här på landet och fick experthjälp av Alicia. Det är så härligt att se hur engagerad hon är och idag har hon tjatat om träning och att 'sätta fast såna där band på trappan'.

Såhär såg gårdagens cirkel ut. 45 sekunders arbete, 15 sekunders vila/byte av övning och fyra varv.

Knäböj med hopp
Rodd med gummiband
Armhävning
Höftlyft
Höga knän
Utfall
Upprätt rodd med gummiband
Bicepscurl med gummiband

Effektivt och klart på 32 minuter. Och idag känner jag av det i vad, core och bröst. Skönt!

1 augusti 2016

Redan augusti. Tusan vad tiden går! Igår avslutade vi helgen med hemmagjord pizza och idag startade jag och barnen veckan med att fixa nytt pass till Alicia och sedan åka ut till landet. Här har vi sparkat boll, grillat, tittat på allsång och pratat. Nu ska jag sova och ladda för någon form av träning imorgon. Cirkelpass på altanen eller löpning. Hmm.