Veckans träning vecka tre

Onsdag: Intervaller 10x200 m, totalt 5 km
Torsdag: Instruera Body pump
Söndag: Cirkelträning

Fyra pass blev det denna vecka och veckans sista pass blev cirkelträning på båten i Abu Dhabi. Ganska så härligt ändå. Och fin variation på övriga pass.

Abu Dhabi

Första stoppet på resan blev Abu Dhabi där vi bland annat fick gå in i en gigantisk moské och besöka en dadelmarknad där vi åt himmelskt goda chokladdoppade dadlar. Alltså, ta mig tillbaka!

Semestern

Jösses vad det var härligt att pussa på familjen igen! Vi landade kring halv tolv på dagen och fick vänta en halv evighet på att få gå av planet, i passkontrollen samt på väskorna. Allt på samma gång. Men till slut var jag i alla fall hemma.

Semestern började ju förra veckan med flyg till Dubai och sedan en hotellnatt innan vi begav oss till MSC Fantasia för en veckas båttur i Förenade Arabemiraten och Oman. När vi checkat in på båten och käkat lunch tog vi en taxi till Mall of the Emirates och Ski Dubai. Sammanfattningsvis ett asstort shoppingcenter med en skidanläggning mitt i allt. Galet men sant, haha. Efter en stund där tog vi en taxi tillbaka till båten för trerätters och sedan avfärd mot Abu Dhabi.

Mot Stockholm

Jag har haft semester och varit borta från familjen, hemmet och mobilen. Och nu längtar jag efter allt igen. Vi sitter på flygplatsen och inväntar boarding. Klockan är halv sju här och vi gick upp vid tre (00.00 svensk tid!) så det blir nog några grusiga ögon idag. Men vad gör det när jag ska få pussa på barn och sambo igen?!

Såhär var känslan denna morgon (natt!). Hehe.

Hotellfrulle innan kryssning

Nu har vi ätit vår hotellfrukost (pannkakor och nutella, mmm) och ska åka iväg till båten. Nu blir det en veckas semester och äventyr kring Dubai!

Trött och rödmosig efter lite lite sömn. Men, nu är det semester!

Veckans träning vecka två

Måndag: Intervaller 10x200 meter, totalt 5 km
Tisdag: Instruera Cykel 45
Onsdag: Body pump
Torsdag: Body pump
Lördag: Body pump 100!
Söndag: Vila

Fem pass denna vecka var inte fy skam. Det blev en del Body pump-pass eftersom jag övade in koreografin. Och så blev det min första Body pump-klass sedan november 2015. Härligt!

Semester!

Igår morse packade jag det sista och pussade barnen hej då. Buhu, jag som inte gillar att säga hej då. Men det gick smärtfritt och det var ju skönt. Sedan fick vi skjuts till Arlanda och gick runt och spanade och handlade lite. Sedan boardade vi planet mot Dubai, woho! Jag är ju sjukt flygrädd, men det gick bra. När vi kom fram checkade vi in på vårt hotel innan semestern rullar vidare!

Lång dag

Alltså den här dagen har varit SÅ lång. Eller ja, känts galet lång! Och jag har fått himla mycket gjort, men hela tiden med kniven mot strupen. Eller så har känslan varit. Men jag antar att jag blir väldigt effektiv så. Imorse lämnade jag Melvin hos mormor och morfar och åkte iväg på jobb. Efter ett givande möte åkte jag och hämtade Melvin och stack hem och jobbade ett par timmar till. Samtidigt tvättade jag och började förbereda för Dubai imorgon (!). Sedan kutade jag iväg och instruerade min nya klass, en Body pump på Sats Farsta. En ny klass på en torsdag. Jag hade inte skyhöga förväntningar med fick ihop en näst intill full klass. Kul! Nu är jag på väg hem, till familj och mat, och är så nöjd!

Sega intervaller

Idag visste jag att jag hade mycket, för mycket, att göra. Men jag kände också att jag blir som allra mest effektiv om jag kan få in lite träning. Sagt och gjort. Trots att jag var trött och inte hade någon jättelust, trampade jag ändå in på Sats utan att tänka. Jag lämnade en sovande lilleman på MiniSats och ställde mig på löpbandet.

1 km uppvärmning (10,3 km/h)
10x200 meter (varannan 16,1 km/h, varannan 15,1 km/h) med 100 meters gåvila emellan
1 minuts gåvila
Strax under 1 km löpning (10,1 km/h)
Totalt 5 kilometer 29.40
Nedvarvningsgång ca sex minuter

Det var jobbigt och jag blev jättetung i benen, framför allt i vaderna och kände mig allmänt stel. Det kan vara att jag idag körde i mina Under Armour-skor som inte alls slår mina intervalkskor från Nike (inget slår dem!). Eller så var det bara dagsformen. Men jag fick till det i alla fall och det var ju himla skönt. Dessutom har jag varit igång och effektiv efter det. Tack för det, träningen!

Tisdag med jobb och cykelklass

Idag har jag jobbat halva dagen så Melvin har hängt med mormor och morfar. Sedan fick jag uträttat lite ärenden och sällskap med mormor när jag hämtade Alicia. Trevligt. Sedan har jag kört min tisdagscykel i vanlig ordning. Heja deltagarna, de är grymma! Några svettdroppar senare knatade jag hem och åt massa mat och nu är jag redo att sova. Hallelujah på den!

Söndag

I lördags, efter min nypremiär på Body pump-scenen, gick familjen ut på en hal men jättemysig promenad. Vi avslutade med att handla och sedan gick vi hem och värmde oss och myste. På kvällen blev det tacosafton till sambons stora förtjusning. Igår hade vi en lugn förmiddag och på eftermiddagen hade vi en kompis på fika. Och sedan var det det här med pigga småkillar på natten. Strax efter fyra i morse vaknade Melvin och var vaken..ja, aslänge! Fy tusan. Men dagen har gått finfint trots detta med jobb, fix och trix. Och nu är det läggdags igen. Godnatt!

Body pump 100

Igår instruerade jag min första Body pump sedan november 2015 (!) och det blev releasen av Body pump 100! Det gick smärtfritt och koreografin satt. Tur det efter alla dessa timmar och allt övande jag lagt ner. Dock blir det ju alltid bättre efter ett par gånger och visst kände jag mig lite ringrostig i teknikcoachningen. Jag ska jobba mig tillbaka, in i Body pumps hjärta igen. Men nu ska jag sova och ladda om för en ny vecka med jobb, utbildning, träning, föräldraledighet och semester. En salig blandning. Jag ser fram emot veckan!

Fredag

Igår vaknade jag upp lite halvrisig. Men efter en lugn morgon hemma, ettårskontroll på BVC och en lugn eftermiddag kändes det okej. När sambon kom hem flydde jag iväg och träffade vänner. Och DÅ kändes det bra minsann! Vi köpte pizza, snacks och satt och pratade länge. Så härlig kväll!

Torsdag

Nu är det verkligen sovdags för mig. Jag har suttit och jobbat med diverse saker fram till nu. Pust. Men det känns skönt att bocka av lite saker på listan inför helgen och inför nästa veckas semester. Idag var jag på ett möte i stan på förmiddagen och under tiden fick Melvin vara med mormor och morfar. Efter lunch hemma gick jag till Sats och lånade gruppträningssalen och körde Body pump 100 där. Nu är jag nog så gott som redo för releasen på lördag. Och nu ska hjärnan få vila och jag ska boosta kroppen med sömn. Välbehövligt!

Träna och öva

Aldrig har det väl tagit så lång tid att öva in en ny release av Body pump. Jo kanske för sisådär tio (!!) år sedan när jag skulle lära in mitt första program som instruktör. Men vanligtvis har man ju ett program i huvudet och så byter man ut några låtar i taget. Typ. Det jag skulle säga var i alla fall att idag har jag Bodypumpat hemma. Träning och övning samtidigt, bästa kombon! Och tungt var det, mest för kroppen som tur var. Huvudet börjar bli mer tillfreds med alla tempon, vilor och övningar. Skönt! Imorgon efter jobbet ska jag försöka låna träningssalen och köra en vända där också. Men vi får se vad tiden räcker till.

Veckans träning vecka ett

Tisdag: Instruera cykel 45
Onsdag: Vila
Torsdag: Vila
Söndag: Vila

Årets första träningsvecka! Och ja, den hade kanske lite mer att önska. Jag gick in i någon form av trötthetsdimma deluxe efter att Melvin blev krasslig och höll oss vakna på nätterna. Tusan alltså, hjärnan har gått i slowmotion och jag har varit SÅ trött. Men jag har tragglat Body pump inför min återkomst och ja, jag hoppas nästa vecka bjuder på mer träning. Jag har två pass att instruera om inte annat.

Cykel

Idag var vi en hel drös cyklare som svettades med mig i cykelsalen. Härligt! Det blir så bra energi när man fyller salen. Idag kändes passet bättre än förra gången. Det tar liksom några gånger att jobba in det. Sedan var det bara att torka svettpölarna och glädjas åt endorfinruset! Nu, efter dusch, mat och kaffe har jag tragglat lite Body pump. Imorgon tänkte jag köra igenom det hemma och hoppas de flesta låtarna sitter. Jag längtar till på lördag och att få köra release av Body pump 100 på Sats Farsta! Då blir det fest!

Jobb, intervaller och huvudvärk

Måndag igen och jag startade denna vecka på mitt nya jobb. Spännande! Nu börjar det närma sig att börja på heltid och det ska bli rätt skönt att börja jobba igen. Efter jobbet testade jag Sats Mall of Scandinavia eftersom jag var i närheten. Och där blev det mina tvåhundringar på löpbandet.

Uppvärmning 1 km (10,3 km/h)
Intervaller 10x200 meter (varannan 16,1 km/h och varannan 15,1 km/h) med 100 meters gåvila emellan (5,1 km/h).
1 minut gåvila
Strax under 1 km löpning (10,3 km/h)
Totalt 5 km på omkring 29.50
Fem minuters nedvarvningsgång

Detta var mitt första egna träningspass på detta år. Äntligen! Känslan efteråt var superb. Därefter åkte hem till mina päron som hade barnen, åt lunch och stannade en stund. Och jag lyckades få huvudvärken från hellv.. Tusan, jag mådde inte bra. Men när vi kom hem tryckte jag i mig ett piller och nu känns det bättre. Men bästa botemedlet är ändå sömn, så det ska jag ägna mig åt nu.

Tjejhäng, kalas och nytt jobb

Igår åkte jag till stan och mötte upp två vänner. Vi gick till Vapiano i Skrapan och åt lunch. Hur mysigt som helst. Vi blev kvar länge eftersom vi hade så mycket att prata om. Sedan åkte jag hem och inväntade resten av familjen som varit hos farmor och farfar. När barnen somnat såg vi hela första säsongen av Skam som alla pratat om. Och jag kan inte sätta fingret på den riktigt. Det var kanske inte det proffsigaste jag sett och jag saknade snyggare kläder och rekvisita. Men den berörde mig verkligen och på något sätt kändes det som att jag kände igen mig även om min gymnasietid inte alls var sådär. Alltså den hade ju uppenbarligen något eftersom vi blev fast, haha. Hur som helst. Nu ikväll började vi på säsong två. Vi får se vad jag tycker om den.

Idag har jag städat ut julen här hemma. Skönt att ha det gjort. Efter det var vi på ettårskalas och fikade för ett helt år framåt. Typ. Det var väldigt trevligt och vi hade trötta barn med oss hem. Nu har jag precis legat och tryckt in lite Body pump i skallen så nu blir det sängen och sömn för att smälta det. Imorgon är det dags för mig att jobba min första dag på ett år. På nytt jobb som ska bli riktigt spännande att sätta tänderna i. God natt!

Veckans träning vecka 52

Måndag: Intervaller 10x200 m, totalt 5 km
Tisdag: Vila
Onsdag: Benstyrka
Torsdag: Vila
Fredag: Cykel 45
Söndag: Vila

Årets sista träningsvecka! Det blev tre pass och det kände jag mig rätt nöjd med trots att ambitionen egentligen är högre. Men med ledighet har jag prioriterat annat och det känns mer än okej.

Hejdå träningsåret 2016. Du har bjudit på en resa från graviditet, förlossning och postgraviditet till att återta styrkan, älska mina intervaller och ha ett mål med DN Stockholm Halvmarathon under nästa (eller ja, detta) år. Heja kroppen, ni vet!

Fredagsbio

I natt har vi fått sova, jippi och halleluja! Jag är dock fortfarande så nedrans trött att det är sanslöst. Efter frukost och mys i soffan stack vi iväg till mormor och morfar och lämnade barnen. Sedan åkte vi till Mall Of Scandinavia, åt lunch, köpte godis och såg den nya Star Wars-filmen på IMAX-bion. Den var bra och jag lyckades vara vaken under hela filmen, haha. Sedan sprang jag in på H&M Home på vägen hem och köpte två små vaser i fina grå nyanser. Sedan blev det middag hos mormor och morfar och sedan hem och natta barn. Och sedan lyckades jag somna i soffan minsann. Det är inte ofta det händer så det är ett bevis på att jag är trött. Så nu ska jag sova!

Soffmys i morse

Ledighet

Igår hade vi en hel innedag eftersom Melvin fortfarande var krasslig. Bra för honom, mindre bra för resten av oss som hade behövt rastas. I natt sov han som en kratta och var vaken i timmar i sträck och snorade. Hua, idag har jag varit rejält trött och således prioriterat bort träningen för att minimera risken att huvudvärken bryter ut. Men vi har i alla fall pulsat ut i snön för att gå och handla. Där mötte vi mormor och morfar som följde med hem på lunch och fika. Och så har jag fått iväg några mail och övat lite Body pump på kvällskvisten. Men det går väldigt segt måste jag medge. Hjärnan är fortfarande någon annanstans.

Vi suger ut det sista av julen

Årets första träningspass

Det fick vänta ända till den tredje, men den som väntar på något gott.. Idag fick jag till årets första träningspass som blev att instruera en 45-minuters cykelklass. Jag hade så svårt att hitta musik och inspiration till denna klass och efter passet visste jag inte om jag var helt nöjd eller inte. Men jag är ju väldigt hård mot mig själv och fick fina ord efteråt, så det kanske inte var så illa trots allt. Haha. Jag får känna in det några gånger till. Det var skönt att komma ut efter att ha varit inne i vad som känns som en evighet. Melvin har varit riktigt dålig så vi har fått hålla oss inne. Fast nu när det kommit megasnö deluxe kanske vi inte kommer ut imorgon heller. Vi får se hur alla mår och hur vädret är imorgon. Annars ska jag försöka få till en Body pump hemma. Eller lite yoga.

Måndag 2 januari 2017

Jag som tänkte börja året och denna vecka med att hänga i gymmet fick helt tänka om då Melvin vaknade med hög feber, rejäl hosta och förkylning. Eftersom jag är hemma med båda barnen ringde jag hit mamma och pappa så Alicia fick komma ut en stund. Win win för alla inblandade. Nu hoppas jag att lilleman sover ordentligt i natt och mår bättre imorgon.

Veckans träning vecka 51

Tisdag: 200-metersintervaller, totalt 5 km
Onsdag: Vila
Torsdag: Body pump
Fredag: Löpning 5 km
Söndag: Vila

Denna vecka bjöd inte på någon styrketräning, men löpning och Body pump. Jag skulle gärna klämma in några fler pass, men med tanke på att det var julvecka samtidigt som barnen började bli krassliga är jag rätt nöjd med pusslandet i alla fall.

Nyårsafton

Igår på dagen irrade vi runt och fixade det sista inför kvällen. Sedan duschade vi, gjorde oss i ordning och inväntade våra kompisar. Tänk att för ett år sedan var våra killar inte födda. Vi båda gick och väntade och så kom smågrabbarna i januari med 15 dagars mellanrum. Galet! Vi hade hur som helst en grym kväll igår med trerätters, massa tilltugg och sjuka konversationer. Haha. De stannade kvar till idag och vi alla var rätt trötta och slitna efter näst intill obefintlig sömn och barn som vaknade i ottan. När de åkte hem kraschade vi i soffan en stund. Efter det försökte jag öva Body pump i trötthetsdimman och så har jag rensat lite hemma igen. En kasse fick jag ihop som ska skickas iväg till Sellpy. Något produktivt idag alltså. Imorgon känns det som att 2017 börjar på riktigt. Nästa måndag har jag min första arbetsdag på nya jobbet, samma vecka börjar jag instruera Body pump igen, veckan efter det åker mamma och jag till Dubai och en kryssning där i krokarna och allt detta bara i januari. Jag ska verkligen göra 2017 till ett år att minnas. Heja!