Veckans träning vecka 30

Torsdag: Vila
Lördag: Styrka ben
Söndag: Vila

Förra veckans träning såg ut så här. En fin mix och så fick jag även in lite träning på semestern nere i Göteborg. Jag skulle som vanligt gärna sett några fler pass i slutet av veckan, men det är bara att inse att jag inte är supersugen på gymmet och då är det bara att släpa sig dit vissa gånger och acceptera att det inte blir av andra gånger. Precis som jag gör.

Historiska

Här om dagen var vi på Historisla museet och spanade lite historia. Nu har de dessutom en vikingautställning på gården där man får kasta Tors hammare, åka vikingabåt och testa lite annat smått och gott. Det var väl dock inget märkvärdigt. Mer intressant var ju deras vanliga vikingautställning. Det var skönt att komma iväg och hitta på något, men man blir rätt seg efter någon timme på museum.

Jag gjorde ett test..

Ingen träning

Sedan Body pumpen i måndags har det inte blivit någon träning alls. I tisdags blev vi bjudna på middag, igår hade vi vänner över och käkade sushi och burgare och ikväll blir det samma sak, men annan mat. Utöver det har jag varit tokseg trots bra sömn. Men igår blev det sent och ögonen är ännu grusigare så tidig morgonträning hade nog gett varken till eller från idag. Men snart är det helg och jag hoppas på lite rörelseaktivitet för musklerna. Men först jobb.

Body pump utan headset

Idag var det dags att kliva in i Body pump-salen igen efter några veckors semester. Tiden går fort. Jag var laddad, hade lyssnat igenom koreografin och tagit mig in i salen. Men headsetet fungerade inte och är det något jag ogillar så är det när jag inte kan leverera en hundraprocentig klass. Musiken får sänkas till förmån för att min stämma ska höras. Till råga på allt har jag nu en hes hals och en röst som är lite sliten. Men jag gjorde vad jag kunde för att leverera. Bortsett från ljudet var det mesta klanderfritt. Deltagarna var grymma och kämpade som tusan och jag lyckades få fram någon form av coachning för att leda dem rätt. Och jag är dessutom överraskad hur kroppen svarade på passet trots en semester utan en endaste Body pump. Gött.

Ny byxor. Fina, men lite för mjuka med lite för lite support.

Leg day

Igår blev det gymmet för hela familjen. Jag körde ben trots en enorm trötthet i dessa efter de senaste intervallerna och heldagen på Liseberg. Men det var skönt att få kötta lite med musklerna och idag kändes det väldigt stelt och ömt. Skönt. Det blev front squats, baksida lår med gummiband, back squats samt sittande good mornings.

En dag på Ullared

Vad passade bättre efter en dag på Liseberg? Jo, en heldag på Ullared med vänner. Och det var visst inte bara vi där heller. Höhö. Vi shoppade en massa trevligheter, åt god lunch och hade sedan en skön tripp tillbaka till Göteborg. Kassarna som vi drog (med en sån där guldig väskvagn) in på hotellet fick vissa hotellgäster att dra på smilbanden. Det var en del kassar vi lyckades skrapa ihop. Tur att vi hade en bautabil med fyra tomma säten till hemresan.

En dag på Liseberg

Efter intervallerna i..onsdags (?) blev det en prommis till Liseberg i solen. Och det var visst inte bara vi som valt Liseberg denna dag. Men det var grymt trevligt hur som helst. Vi var ett gäng som åkte karuseller (jag höll mig till barnvarianterna med Alicia), körde femkamp, käkade, promenerade runt och njöt av semestern. Och sedan blev det en skön promenad hem efter det. Jag var rätt mör i benen och slut i huvudet efter denna dag.

Att åka karusell med tösamaja var det bästa

Middag of the day

Veckans träning vecka 29

Måndag: Intervaller 7x200, totalt 5 km
Tisdag: PT-pass ben
Torsdag: Löpning 10 x backintervaller
Lördag: Löpning 10 x backintervaller
Söndag: Vila

Fyra härliga träningspass. Helt underbart! Tre (!!!) intervallpass och ett PT-pass. Gissa om kroppen var lycklig i detta endirfinrus? Detta trots att jag är i någon form av träningssvacka där huvudet måste tvingas iväg till träningen både en och två gånger för att det ska bli av. Så high five på den!

Intervaller

I morse rastade jag intervallbenen igen. Världens minsta hotellgym, men ett löpband var det jag behövde och det fanns det, så jag var nöjd. Samma upplägg som mina senaste intervallpass på bandet. Två kilometers uppvärmning, 7x200 meter (15,1 km/h) och sedan löpning upp till fem kilometer och tiden 29.17. En bra start på dagen och ännu godare med hotellfrukost efteråt.

Göteborg

Igår tog vi och några vänner storbilen ner till Göteborg. En skön trip med härliga människor. Det blev hamburgare till lunch och fikastopp på vägen. Sedan checkade vi in på vårt hotell och gick en promenad för att leta middag. Det blev, surprise, hamburgertallrik på Hard Rock Café. Sedan avslutade vi kvällen med drinkar på hotellet och en skön natts sömn!

Styrka överkropp

I morse drog hela familjen till Sats. För mig stod överkroppsstyrka på schemat. Lutande bänkpress, enarmsrodd, excentriska pullups, axellyft, bicepscurls och tricepsarmhävningar. Det gick bra och kändes supertungt där och då, men efteråt kände jag mig inte helt slut. Men det lär nog kännas i kroppen imorgon. Och då tillbringar vi dagen i en bil på väg till Göteborg med vänner.

Semesterns goda

Jag har verkligen kommit in i semesterlunken och det är så skönt. Ingen stress, långa måltider, ta dagen som den kommer, äta smarriga efterrätter, träna när andan faller på och så vidare. Bara vara helt enkelt. Idag är dagen rätt så planlös än så länge. En sväng till Sats nu på förmiddagen och fotboll ikväll. Men annars få vi se vad dagen bjuder på.

Fridfullt

Blåbärspaj

Smultron

Intervaller igen

Jag är för närvarande rätt trött på distanslöpning. Att bara knapra kilometrar känns lite halvtrist just nu. Fråga mig inte varför, men känslan är så. Dock är känslan helt annorlunda med intervaller. Dessa fullständigt älskar jag! Så det blir dessa jag får till. Så idag blev det intervaller för tredje gången denna vecka och nästan samma upplägg som i förrgår. Två kilometers uppvärmning, tio vändor i en cirka hundra meter lång backe och sedan en kort löptur hem. Efter 33 sköna minuter var kroppen nöjd och glad! Men intervaller är slitsamt för kroppen så nu ska nog intervallbenen få vila några dagar.

Veckans träning vecka 28

Måndag: Instruera Body pump
Onsdag: PT-pass överkropp
Torsdag: Vila
Lördag: Benstyrka
Söndag: Vila

Tre pass och lite varannandagssyndrom denna vecka. Det blev ingen löpning tyvärr, men dock två styrkepass som gav rejäl träningsvärk båda två! Och min fina måndagsmagi som jag nu har semester från i två veckor.

Backintervaller

Igår stack jag och sambon ut på löpning med backintervaller. Först två kilometers uppvärmning och sedan tio vändor i backe. Fem något längre och fem lite mindre långa än de fem första. Det blev någonstans mellan 120-180-metersbackar och gång nerför igen. Sedan löpte vi tillbaka hem och var galet nöjda. Hög puls och mycket svett. Ett bevis på en väldigt bra tur enligt mig. Och mycket skönt att röra på sig på semestern!

Torsdag

Igår svängde vi ut till landet för några lugna dagar. Och igår blev det verkligen lugnt. Lite lek med vatten, fika, grillat och snack långt in på nattkvisten. Idag blev det löpträning på förmiddagen. Sedan drog vi till Hedlandet och avslutade med en fika vid Björndammen. Hur gott som helst!

Dagens träning: Ben

Jag är på väg hem från ett benpass med PT. Nytt upplägg och som sig bör brukar det ta några vändor innan det sätter sig. Men det var tungt och fantastiskt efteråt. Ja, som sig bör. Det var frontböj (swinglish, jag vet), det var baksida lår med gummiband, det var back squats (okejrå, backböj höhö), det var sittande goodmornings och det var benpressar. Sedan skakade benen och huvudet var tillfredsställt. Nu ska jag hem och äta mat så kroppen bygger upp alla muskler jag just brutit ner. Heja kroppen och allt det där! Och heja semester, bästa påfundet på mycket länge!

Intervaller

Jag vet inte hur många dagar jag försökt komma iväg till gymmet för några löpintervaller men blivit avbruten av diverse andra äventyr. Men idag kom jag iväg och fick min dos svett, endorfiner och träningsglädje.

2 km uppvärmning (10,1 km/h)
7x200 meter (15,1 km/h)
900 meter löpning (10,1 km/h)
Totalt 5 km, 29.12
Plus lite nedvarvningsgång efteråt

Känslan idag var riktigt skön och det gick mestadels väldigt bra. Och när det var avklarat var jag som en helt ny människa, i vanlig ordning! Då kunde jag hämta hem en glad tjej från MiniSats och två nöjda själar traskade hem.

Skansen

Igår hade vi en heldag på Skansen. Vädret som vi trodde skulle bli riktigt uselt blev till perfekt Skansen-väder. Till råga på allt råkade vi passa in en söndag och kunde joina Barnens allsång. Det var guld för Alicia! Däremellan blev det glass, lunch, bulle, span på djur och lite softande. Men att få träffa Ayla från Bolibompa slog nog allt denna dag och autografhäftet släpptes inte ur blicken en enda sekund. En toppendag som gav tre trötta själar och sushi till middag för mig. Mumma.

Rädd för fåglar? Nej nej, inte min tös..

Åka tåg, åka tåg

Lisa Ajax uppträdde med sin starka röst

Favoriten alla kategorier: "Bompa"-Ayla!

Middag, mmm

Benstyrka

Idag har vi varit en sväng på Ikea och sedan ramlade vi hem och var döhungriga. Sedan var jag tvungen att smälta maten och hann hänga en maskin tvätt. Sedan var jag så nedrans trött. Och då drog jag till gymmet och köttade ben, underbart!

Back squats 4x6
Utfall med stång 2x6, med hantlar 2x6
Lårcurl 4x6
Och några excentriska pullups som avslut

Efteråt värkte det skönt i benen och imorgon kommer jag med all säkerhet ha rejäl träningsvärk.

Ont i skinkorna..

Veckans träning vecka 27

Måndag: Instruera Body pump
Onsdag: Vila
Torsdag: Intervaller på löpband, totalt fem kilometer
Lördag: Vila
Söndag: Vila

Två pass denna vecka och de flesta vet väl vid det här laget att det inte riktigt tillfredsställer mitt träningsbehov. Dessutom blev det ingen styrka så nu känns det som att musklerna börjar trilla av. Och pullupsen var ju väldigt tröga när jag gav mig på dem i torsdags. Men två pass är ju i alla fall bättre än ett om man ska vända det till något positivt. Så det gör jag.

Styrketräning med PT

Men halleluja. Igår styrketränade så det sprutade endorfiner ur skallen. Jag var lite nojig över hur kroppen skulle orka att jobba tungt igen. Men det gick över förväntan och det var väldigt roligt på vägen! Överkropp med lutande bänkpress, enarmsrodd med kettlebell, pullups, en variant av latsdrag, sittande bicepscurl med olika lutning på bänken samt tricepsarmhävningar med mera. Pust. Det värkte i armarna efteråt och mobilen har aldrig känts så tung!

Veckans träning vecka 26

Måndag: Vila
Torsdag: Utelöpning 5 km
Fredag: Vila
Lördag: Cykling plus en minicirkel ute
Söndag: Vila

Efter en stökig vecka på sjukhus mitt i semestern började denna vecka sisådär rent träningsmässigt. Men sedan blev det ett löppass och lite helgträning på landet och det får väl lite godkänt i alla fall.

Body pump

I måndags var det dags för sista Body pump-klassen innan semestern. Och det var smockfullt, varmt och så galet roligt! Alla tog i som galningar och svetten sprutade bara av att stå raklång. Typ. Känslan efteråt var ju bara på topp alltså och maten efter smakade extra gott. Älska träning alltså!

Helgen

I fredags var jag tvungen att jobba över så jag skrotade träningen och fick sedan en toppenkväll med familjen. Med en skön promenad och lek i parken efter maten, och kvällen kändes jättelång. I lördags blev det träning i form av snabb promenad. Det tänkta träningen skrotades eftersom vi åkte på uppdrag på förmiddagen. När sambon drog på fotboll och Alicia sovit klart drog vi till badet och badade. Helt underbart! Sedan blev det en snabb och svettig promenad till päronen för fika, middag och jordgubbar med grädde. Och en hel kväll ute hos dem. Toppkväll! Igår tog vi en lugn förmiddag och sedan drog vi till Pungpinan och fikade. Och kvällen avslutades på allra bästa sätt. Härligt söta svenska jordgubbar. Igen.

Bad

Fotboll och kaffe

Rabarberpaj

Söta 'gobba' som Alicia skulle sagt

Gårdagens intervaller

Innan: Ganska tröttmosig och sömnsvullen

Igår ställde jag klockan i ottan och drog till gymmet för intervaller. Och som vanligt sätter det ribban för hela dagen. Det blev 6x200 meter (15,1 km/h) och lite löpning innan och efter. Totalt fem kilometer på 29.23. Eftersom det blivit sparsamt med träning på sistone kände jag mig som ny efter passet. Då körde jag 3x3 pullups (vanliga och excentriska) och det känner jag av idag. I rygg, mage och lite biceps. En grym överkroppsövning som tar lite här och där.

Efteråt: Lite rödare och mycket piggare

Veckans träning vecka 25

Måndag: PT-pass ben
Tisdag: Vila/sjuk
Onsdag: Sjuk
Torsdag: Sjuk
Fredag: Sjuk
Lördag: Styrka ben i hotellgymmet
Söndag: Vila

Det här var ju semesterveckan som blev allt annat än semester. Fyra dagar på sjukhus med tarmvred med efterföljande trötthet. Men jag fick till ett pass på hotellgymmet i alla fall. Och ett bra pass med PT innan vi åkte.