Att inte prestera på topp

Om lunchcyklingen gick topp notch gick Body pumpen inte lika smutt. Glad var jag som skulle få instruera min älskade klass och så presterar jag sämre än någonsin. Jag var förvirrad, tappade takten och var allmänt svag. Med en mikrofon som dessutom lät som skräp och låg nivå på musiken gjorde att jag inte alls kunde förmedla den energi jag ville. Men jag antar att man har sådana klasser och hoppas bara jag inte skrämde iväg allt för många från min fullsmockade klass. Jag fick några fina ord efteråt och de suger jag upp och njuter av tills min dåliga dag släpper. Idag var jag inget speciellt och jag vill alltid bjuda på träningsglädje, energi och ge det lilla extra. Idag blev det inte så och då får jag kämpa det lilla extra för att leverera min bästa klass nästa vecka. Pepp på den! Nu ska jag hem och fylla kroppen med energi.

Träning!!

Rubriken kräver sina två utropstecken. Idag har jag tränat och är så glad för det. Jag instruerade min Cykel 45 på lunchen. Det var dessutom många deltagare som verkade nöjda och slutkörda efteråt. Så var även jag. Bortsett från att jag hade fruktansvärt lock för öronen och inte hörde ljudnivån alls så kände jag inte av förkylningen något nämnvärt. Guld alltså! Nu ska jag iväg till nästa klass, Body pump.

Lite rödare, lite fräschare

Idag blir det träning

Godmorgon! Det blev ingen träning igår heller. En hel kalendervecka utan ett enda uns av träning. Det var länge sedan, men också välbehövligt för att kämpa sig igenom förkylningen. Nu känner jag mig bättre, men inte hundra. Jag har lite lock för öronen och jag är beroende av nässpray. Men idag vet jag med säkerhet att det blir träning. Dubbelmåndag dessutom. Det ser jag fram emot. Idag blir det även jobb så jag är på väg in till kontoret och hoppas denna måndag inte bjuder på en shock i jobbväg. Igår laddade jag upp med världens godaste lakritsglass i flera omgångar så energi lär finnas i överflöd.

De senaste dagarnas lunch tillsammans med frukt, nötter och oftast lite glass på det. Alltså, inte allt samtidigt.

Shoppingsöndag

Vi startade vår söndag lugnt innan vi drog iväg på en shoppingtur. Jag hittade allt från ballerinaskor och grymma plagg till presentpapper och konstgräs till balkongen. Efter sen lunch hos svärpäronen har vi landat i soffan. Jag ska alldeles strax börja med middagen. Jag ska bara.. Det gäller att suga ur det sista ur denna semester!

Ångrar nästan lite att jag inte köpte denna tröja

I soffan just nu

Fredag: Löpning + styrka ben
Lördag: VILA
Söndag: Löpning 3 km + plankan 3x1 minut

Låt oss ägna oss åt en vecka där träning faktiskt fanns med. Det är förra veckans träning där jag fick till två bra styrkepass innan vi drog iväg till Teneriffa. På Teneriffa fanns gym och det utnyttjade jag nästan varje dag. Det blev något modifierade styrkepass och som grädde på moset blev det löpning! Halleluja, tre löppass och totalt tio kilometer och ingen är lyckligare än jag. Kanske att jag kan lyckas genomföra min halvmara i höst trots allt..?

Lördag

Idag blev det nästan träning. Eller alltså, det blev ingen träning alls. Men jag stod i dörren och tänkte kuta till gymmet tills jag blev övertalad att hålla mig hemma en dag till eftersom jag har en rejäl hosta. Dessutom har jag fått ont i en visdomstand så det känns som det gör ont i halsen igen. Lurigt. Men då kan man göra andra saker som att leka i lekparken, äta glass tills man får nog, se filmer, och börja jobba med balkongen som vi lämnat åt sitt öde. Imorgon hoppas jag på träning, lite shopping för att piffa till hemmet och att ladda inför jobb och dubbelpass på måndag. Herrejösses, jag har inte tränat på en vecka och inte instruerat på tre. Herrejösses, som sagt.

Mitt lilla hjärta tillika viljestarka virvelvind

Cos

Nähä, ingen träning idag heller. Jag känner mig nog bättre idag, eller jag vill tro det i alla fall. Efter två alvedon känns livet lite lättare. När resten av familjen drog iväg och vaccinerade sig mot TBE tog mitt ordningssamma jag över och jag organiserade i mina byråer och på min klädställning.

När jag inte kan inspirera med träning kan jag visa mina fynd från Cos jag gjorde här om dagen. Väldigt fina och funkar ihop med det mesta. Adera accessoarer och klädseln är fulländad.

En klänning och en topp

Den vita har coolt mönster över hela

Ejla ger tummen (okej, tassen) upp

Torsdag

Haha, jag skrev torsdag i rubriken igår. Förvirrade kvinna. Jag skyller på förkylningsyran. Här är väl läget oförändrat till värre. Jag mår fortfarande pyton och tycker det är ett jäkla slöseri med min semester att vara sjuk. Idag skulle jag träffat min PT och imorgon kiropraktorn. Istället för att bli stark, svettas och bli knäckt har jag legat stilla, missbrukat nässpray och jobbat. Så livet är inte så mycket roligare än så. Dock kom vi ut en liten sväng för att handla och ta ett pitstop i parken och gunga lite.

Med min huvudvärk gungade denna lite extra

Min onsdag (!)

Blä, jag är inte kry och det har bara blivit värre under dagen. Just nu feberdunkar mitt huvud, näsan rinner och är täppt om vartannat och halsen gör sjukligt ont. Det är synd om mig alltså. Men jag har ändå hängt i stan ett par timmar på morgonen, hittat två snygga plagg inne på Cos, lunchat med mamma/mormor, varit på pappa/morfars jobb och ätit tårta och sedan hängt hos päronen efter det och sett en liten dotter överlycklig över ett piano. Dessa små alltså, underbara!

Dagens lunch i Västermalmsgallerian

Dagens ungdom lär sig spela piano

En lång dag

Det har varit en lång dag och nu har jag äntligen landat i sängen för sömn. Klockan ringde 04.45 i morse. Sedan dess har vi hunnit flyga länge, ta oss hem och packat upp. Det bästa av allt var saneringen av tänderna med tandtråd, ansiktspeeling och klipp, fil och lack av naglar. Det här med att glömma necessären lär jag inte göra igen. På minussidan så har jag fått ont i halsen. Den där nedrans air conditionen, blir man inte alltid dålig av den? Därför blev det ingen träning idag heller utan istället Toblerone och Turkisk peppar framför en film. Och nu blir det sömn efter ett glas C-vitamin och några spray Cold Zyme i halsen. Imorgon vill jag vara alert av flera anledningar. En fullspäckad dag där jag gärna skulle slänga in lite träning också.

Kvällsdrink och kvällslack. Nu blir det kort-kort och naturfärg på nagelfronten

Teneriffa sista dagen

Semestern går ju förfärligt fort. Denna vecka har bara flygit iväg, men underbart har vi haft det! Idag tänkte jag bo nere vid poolen för att få något kvitto på att jag varit i solen. Nej men hej hej svarta moln och lite regn. Lagom när jag legat där och frusit en stund och vi bestämt oss för att åka in till shoppinggatan kom solen fram. Jo men alltså min vanliga tur. Men tur i oturen då, så hittade jag två fantastiskt fina plagg som fick följa med mig hem. Sedan skippade jag träningen och tog istället en lång dusch innan middagen nere vid strandpromenaden. Nu är jag mätt, nöjd och glad ända ut i fingerspetsarna. Imorgon (klockan är 23.44 här) ska vi upp innan det knappt hunnit bli morgon. Godnatt!

Klänning och kappa, snygga ihop och var för sig. Älskar't!

Middag i solnedgången, ja tack

Middag och efterrätt med världens godaste kola/karamellfyllning

Löpning fyra kilometer

Idag blev det löpning på hotellgymmet och alltså veckans tredje löppass. Idag var det dock tyngre än de andra två gångerna. Luften var tyngre, jag kände mig stel och andningen hängde inte riktigt med. Men ändå, fyra kilometrar blev det, på hastighet 10,1 km/h. Det ger tio löpta kilometrar denna vecka och det är tio fler än de senaste veckorna. Det är jag tacksam för. Efter löpningen blev det en tung planka i 3x1 minut och sedan lite rullning och stretch. Skönt! Imorgon blir det förhoppningsvis veckans första och semesterns sista träningspass på Teneriffa.

Teneriffa dag fem

Vi har haft en ovanligt bra söndag idag. Vi vaknade upp med sovmorgon och knatade ner till frukostbuffén idag igen. Och innehållet på min tallrik ter sig mer och mer sockerfyllt. Hur ska tallriken se ut imorgon..?! Men tusan vad gott det är, speciellt croissanterna med nutella. Jag fick ner två hela innan det tog stopp. Och detta efter churros, donuts, amerikanska pannkakor, baguette och en massa paprika. Jag stod mig på detta hela dagens faktiskt. Lite choklad till mellis och sedan var jag nästan hungrig till middagen där vi valde amerikansk buffé kvällen till ära. Mättnaden efter det var total. Mellan allt ätande tog vi bussen till en shoppinggata för att utsätta mig för dålig service och dyra priser inne på Zara. Men jag hittade två klänningar där trots detta och sedan en klänning inne på Desigual. Efter shopping kommer bad, så vi hängde vid poolen innan jag stack till gymmet.

Frulle

Förväntansfull i väntan på maten

Teneriffa dag fyra

Idag har vi besökt Loro park och sett massa härliga djur, varit på sjölejon-, delfin- och späckhuggarshower och haft det soligt som bara den. Jag kan inte rå för att jag tycker lite synd om djuren som ska behaga oss med shower, samtidigt som jag fascineras och vill se mer. Djurparken var hur som helst jättefin och våra timmar där gick fort. Men bussresan tillbaka kändes lång och var helt sjukt varm. Busschauffören verkade inte veta vad air condition var och en stund var elementen (!) på. Det var en nära döden-upplevelse både en och tre gånger. Men hem kom vi och då gick vi ut och käkade. Pasta blev det för mig och nu avslutar jag kvällen med frosseri av vattenmelon och choklad. Imorgon är det söndag och jag hoppas på lite shopping förutom god mat, sol och bad. Semester, har jag sagt att jag gillat det?

Delfinshow

Späckhuggarshow

Pasta

Löpning och benstyrka

Igår innan maten blev det löpning igen. Tre kilometer i samma hastighet som förra gången. Underbara löpning! Det gick finfint även denna gång och jag hade velat fortsätta. Men imorgon tror jag det blir en ökning till fyra kilometer. Men skynda långsamt är något jag måste återupprepa ofta. Efter löpningen blev det lite benstyrka enligt följande upplägg.

Leg extension, 5x10
Utfallssteg, 3x6
Rumpövning med hantel i knäveck, 3x10
Overhead squat (för rörlighet), 3x10

Efteråt kände jag mig mycket nöjd och belåten. Jag fick träningsvärk i låren i samma veva jag var klar med passet och det är ju positivt!.

Veckans träning vecka 24

Måndag: Instruera Cykel 45 samt Body pump
Tisdag: Styrketräning
Onsdag: Vila
Torsdag: Simma 1000 meter
Fredag: PT - Styrka ben
Lördag: Styrka överkropp
Söndag: Yoga

Förra veckans träning innehöll sju olika pass. Mina två instruerade klasser, tre styrkepass, simning samt yoga. En fin variation på passen. Yogan var väldigt skön, men där finns en del att hämta. Sju pass och en vilodag är ju underbart, tack kroppen!

Midsommarafton på Teneriffa

Vi har det så bra. Vi startade dagen med världens frukostbuffé. Alltså det fanns så mycket att det var helt sjukt. När vi var mätta (läs: rullade fram) packade vi ihop oss och gick ner till stranden. Lagom när vi kom dit blev det molnigt som tusan. Men det var nog bara bra, det blev liksom lite lättare med Alicia. Sedan blev det hamburgare till lunch, banana split och kaffe till fika och sedan gick vi upp till hotellpoolen och latade oss innan jag gick till gymmet. Efter träning och dusch blev det middagsbuffé. Om vi rullade ut från frukosten trippelrullade vi ut från denna. Jösses. Nu väntar vi på kvällens show.

Sand, vilken grej!

Njuter

Första varvet..

Gårdagens träning

Igår blev det överkropp på hotellgymmet. Ett tungt pass som har medfört brutal träningsvärk idag. Fast i och för sig känner jag mig alltid stel och osmidigt på mornarna men resten är träningsvärk. Efter uppvärmning på roddmaskinen blev det följande övningar.

Latsdrag, 5x5
Hantelpress, 5x5
Dubbelrodd på bänk, 5x7
Drag mot bröstet från högt läge, 2x15
Bicepscurl 1+1/4 upp, 3x5
Liggande tricepspress 3x5

Första gången jag tränar i flipflops

Teneriffa, dag två

Idag har vi åkt buss mest hela dagen. Vi har varit uppe på vulkanen Theide långt ovanför molnen och fikat. Turen upp var sjukt fin och Alicia kan det här med att åka buss. Hon skötte sig exemplariskt. Vi var hemma igen på eftermiddagen och då gick vi ner till poolen och badade. Efter en sväng med överkroppsstyrka på gymmet drog vi ner till strandpromenaden för en avokadosallad som jag längtat efter sedan jag såg den igår. Men vilken miss!  Det var ungefär ett salladshuvud, en halv avokado och två ägg. Och det blir jag inte mätt på! Tur då att jag delade vitlöksbröd med Alicia och fick äta köttrester efter det. Så mätt blev jag, till slut. Men inga fler sallader som inte innehåller typ pasta och kött. Sallad bygger inte denna kropp. Nu sitter vi och kollar på en musikshow på hotellet. Jag kan vänja mig vid det här med semester.

Uppe på över två tusen meters höjd

Den vilande vulkanen

Besvikelsen. Var är min mat?!

Corepass

I samband med löpningen igår avslutade jag med några coreövningar som tillsammans blev ett bra, kort och effektivt corepass. Och här kommer det om du vill testa själv.

Triset (15 crunches på pilatesboll - 15 rygglyft på pilatesboll - 60 sek plankan) x3

Benfällning med raka ben och armar 3x10

Bålrotation med kettlebell 3x20

Rygglyft

Kämpa!

Fäll ben och armar med bålens hjälp. Tänk långsam omvänd fällkniv, typ.

Jag har löptränat!

Hallå! Alltså, jag har löptränat. Tre kilometer. Hastighet 10 km/h. Precis det som naprapaten sagt att jag fick. Inte mer, även om jag hade kunnat fortsätta i vad som kändes som en evighet. Och det var amazing! Ingen smärta i knä och konditionen kändes som den inte stuckit allt för långt. Underbart alltså. I övermorgon har jag fått tillåtelse att göra samma sak igen, hoppas känslan är densamma då också. Gissa om kvällen blev tusen gånger bättre bara för detta?

Svetten sprutade och endorfinerna likaså

Snart står jag där igen

Burgardag

Vilken dag, jag älskar semester! Vädret är väl inte något att skryta med. Än. Det har varit proppat med moln men varmt ändå. Vi har varit på välkomstmöte, shoppat viktiga saker som mat och innehållet till hela (!) min necessär som jag glömde (!!) hemma. Galenpanna alltså. Sedan har vi legat vid poolen, sörplat kaffe och jag har ätit burgare också. Två gånger. Och så har jag sprungit, men mer om det alldeles snart! Nu sitter vi på jättebalkongen och bara njuter.

Burgare nummer ett - lunch

Jag och min lillpingla innan middagen

Jaha, burgare nummer två - middag

Godaste jordgubb/lime-mixen

Teneriffa

Flygresan igår gick oförskämt bra och Alicia skötte sig exemplariskt nästan hela resan. Vi blev något försenade men det verkar vara mer regel än undantag nu för tiden. På kvällen landade vi på Södra Teneriffa och tog transfer till hotellet. Där har vi sovit gott och nu är det dags att starta denna vistelse. Underbart!

Obligatoriska flyggodiset

Dessa ska testas senare idag

Godmorgon världen

Benstyrka innan solen

Idag åker vi äntligen iväg till solen. Jag och min lilla familj. Det kommer bli fantastiskt! Eftersom planet går senare i eftermiddag prioriterade jag ett gympass nu på morgonen. Ben var planen och ben blev det. Ett tungt pass som satte viljan på spel både en och tre gånger. Det blev upplägget jag körde med PT i fredags morse. Front squats med ett sista set back squats, lårcurl och superset med höftlyft och step up. Pust. Nu ska jag hem, duscha, äta och packa det sista. Sedan säger vi adjö Stockholm för en vecka.

Innan passet

Efter passet med en något märklig gångstil

Påfyllning med kärlek till musklerna

Min träningsmåndag

I morse hade jag bokat tid med min PT igen och det var således dags för överkroppsstyrka. Just där och då innan passet kände jag mig lite småhungrig och skakig, men det försvann efter uppvärmningen på roddmaskinen samt efter några axelpressar. Sedan var det bara att kötta. Och tungt var det. Pushpress, pullups, hantelpress, dubbelrodd samt dragövning för ryggen. My lord, jag var helt slut men ändå pigg som tusan efteråt. Oslagbart

Lunchen jag fick med mamma och Alicia sedan, var nästan oslagbar den också. Lax, potatis och skagenröra. Bröd, sallad och kaffe. Jag var mätt efter det.

Yoga

Idag (okej, igår) testade jag yoga. Inte för första gången, men nästan. Och det var jobbigare än Body balancen men ändå inte så fruktansvärt som jag intalat mig. I vissa övningar fanns det mycket att hämta och i andra kändes det bara helt topp! Dock hade jag ingen spegel nära mig idag så det som kändes topp kan ju sett helt förfärligt ut. Men vem är en toppyogis utan att ha tränat det? Jag ska försöka göra detta till en rutin. Något lugnt pass varje vecka om jag hinner.

Efter yogan blev det lunch på ett supertrevligt café med både familj, päron och svärpäron. Efter det drog vi hem och jag började packa. När Alicia skulle nattas somnade jag. I vanlig ordning nu för tiden. Jag vaknade igen vid halv tolv och sedan dess har jag ränt runt här hemma. Men nu är det dags att återgå till sömnen. Godnatt.

Trött blev packad

Efter det mycket trevliga 50-årsspektaklet var vi helt slut. Vi landade i soffan och glömde middag. Det resulterade i kokta ägg, kvarg och choklad för min del. Sedan var jag så trött att hälften hade varit nog. Men sedan kommer man in i andra andningen och just nu har jag provat igenom alla mina bikinisar och insett att vissa av dem var mindre fina, rensat garderoben och fyllt på rensa-bort-kläder-kassen, tvättat en maskin samt börjat packa inför Teneriffa på tisdag. Jag tänker mig att vid denna resa har jag mina outfits klara och behöver inte något plagg förutom dessa. Sedan behöver man ju något att sova i, något att sätta på sig innan man hoppar in i duschen, något när man kommer ur duschen, något på kvällen och sedan minst två strandoutfits per dag. Utöver mina först uttänkta plagg. Och så behöver man skor. Flip-flops, sandaler, träningspjuck, klackar.. Frågor på varför jag alltid reser med övervikt? Men just denna gången kanske jag lyckas?

Mina par shorts. Och nej, jag kan inte ta bort något par..

Lördagsträning

Igår skulle jag sitta och fira in semestern framför fotbolls-VM. Det höll så långt att jag somnade när jag nattade Alicia. Och vaknade mitt i natten. Men det var nog välbehövligt. I morse drog vi hela familjen till Sats. Jag körde överkroppsstyrka. Det blev axelpress, bänkpress, pullups och enarmsrodd. Tungt som tusan men riktigt roligt. Efter det åkte vi hem, åt frukost och gjorde oss fina som tusan. Och nu sitter vi i bilen på väg på 50-årsmingel.

Greppvänligt..vink vink

Välmatchat i blått

YEAH!

Veckans träning vecka 23

Måndag: Instruera Cykel 45 samt Body pump
Tisdag: Vila
Onsdag: Styrketräning + rehab
Torsdag: Body balance, stötvågsbehandling i båda knäna
Fredag: Styrketräning
Lördag: Vila
Söndag: Vila

Förra veckans träning ser ut som ovan. Jag saknar fortfarande löpningen, men snart får jag börja försiktigt. Två instruerade pass och två styrkepass i kombination med en Body balance och hela tre vilodagar får ok eftersom jag var iväg på så mycket annat som tog min tid. Men att få till fem pass på en vecka är ju bra. Så summa summarum är jag nöjd!

Morgonstyrka

Jag var inte sugen på träning när jag vaknade i morse. Eller jag är nästan alltid sugen, men kroppen däremot kändes seg efter simningen igår. Tung styrka med den segkroppen kändes inte som ett bra alternativ. Men det visade sig att jag kände helt fel. Jag fick välja mellan överkropp och ben av min PT. Jag valde ben. Efter rörlighetsövningar blev det front squats i superset med lårcurl samt höftlyft i superset med utfallsstep-up. Jag var lagom skakig i benen efter denna morgon och sjukt mycket piggare och gladare än innan träningen. Det är träningens effekter det. Nu blir det undanstök på kontoret innan jag checkar ut för semester.

Fredagsfeeling

Lång dag

Jag hann jobba undan en del innan jag stack iväg till naprapaten på lunchen. Där fick jag min sista stötvågsbehandling i båda knäna och det var mint sagt oskönt. Det ilade som tusan ner i vaden och upp i lår och höft. Men efteråt känns det bättre rent mentalt ju mer man lidit. Nu får jag testspringa om en vecka. Testet ska ske på plant underlag och jag måste hålla ett tempo långsammare än sex minuter per kilometer och får springa max tre kilometer. Så det kommer jag göra, lycklig som få!

Efter ännu mera jobb, jordgubbar och kaffe samlade jag ihop mig, åkte hem och hämtade badkläder och mötte mamma för bad på Eriksdalsbadets utebad. Där blev det en kilometers simning med kramp i båda fötterna de sista tre längderna. Huvva! Men det var skönt efteråt förutom att man aldrig känner sig helt ren efteråt. Man måste liksom hem och tvaga sig ordentligt. Efter simningen stannade vi i Ringen på en fika och massa prat. Mysigt!

Nu blir det en lugn stund i soffan framför öppningsmatchen i fotbolls-VM i Brasilien.

Dagens middag efter simningen

Nattliga mellanmål

Igår blev det nattjobb igen vilket resulterade i på tok för lite sömn. Igen. Men jag ser ljuset i tunneln och har nog aldrig varit så pepp på semester någonsin. Två dagar kvar. Man blir rätt hungrig när man minskar sömnen och har mer vakentid. Jag försöker fylla på förråden med jämna mellanrum för att hålla lågan uppe. Trots de extra mellanmålen känner jag mig minst sagt klen när jag vaknar. Hungrig, trött och allmänt svag. Tur att det ändrar sig när jag fyller på med frulle. Igår körde jag keso blandat med vaniljkvarg och en näve nötter till. Här om dagen blev det ett bärlass. Det är gott, stillar suget och fyller sin funktion att hålla prestationen uppe. Nu ska jag rulla till kontoret och jobba undan innan jag drar till naprapaten för min sista stötvågsbehandling för knäna.

Mellanmål med blåbär, hallon och mango. Som godis. Nästan.

Energipåfyllning

Igår var en underbar dag! Efter jobbet åkte jag hem, bytte från kontorsoutfit till sommarsvalt och gick och hämtade ut vår nya vagn. Sedan satte vi oss utomhus på pizzerian och käkade. Jag åt världens (ja, förmodligen) godaste pasta med fyra olika ostar. Men alltså det var så mycket mat att jag efter halva portionen var sjukligt mätt! Efter att ha hängt där en stund försvann solen bakom huset och det blev lite kyligt. Då rullade vi hem, myste lite och sedan tog jag ett parti jobb igen. Nu har jag tankat energi och ska ta tag i denna dagens jobb!

Sommarsvalt

Gott!

Jag älskar gymmet!

Efter alldeles för lite sömn funkar det alldeles utmärkt för mig att träna. Jag blir piggare, gladare och mer effektiv. Självklart tränar jag inte när jag är på tok för trött, men man får känna efter helt enkelt. Idag var en sådan dag när träningen gav mig en knuff i rätt riktning och hjälpte mig sortera tankarna lite. Underbart! Det blev tung styrka, 5x5 reps i varje övning och endast fyra övningar. Som mina två senaste pass. Front squats, marklyft, bänkpress och enarmsrodd. Och sedan rehab på slutet samt lite rull på foam rollern. Galet bra och effektiv lunch som avslutades med mat i solen. Jag räknar med att hinna med ett gympass till innan fredag morgon då det blir ett nytt upplägg med PT. Men nu ska jag iväg och bli knäckt igen och se om mitt bäcken rätat lite på sig. Sedan blir det mat i solen följt av jobb.

Nöjd och härligt pigg efter träning

Älska ryggen på linnet. Eller kanske ryggen i linnet? Haha.

Dubbelmåndag, check

Hur är det möjligt? Stora förseningar på fyra av fyra möjliga färdmedel till och från gymmet. Det var tågkö, ordningsproblem, signalfel och ja, där hade de väl täckt in det mesta. Tur att man var ute i god tid. Klassen var hur som helst smockfull och sådär härligt underbar. Lagom till benlåten skulle starta var jag väldigt uppvärmd kan man säga. Det var (är!) ju för tusan apvarmt ute. Det hade jag på något sätt missat efter en heldag inomhus. Nu ska jag rulla hem, duscha och käka middag typ samtidigt och sedan jobba. Tur att jag laddat endorfinkontot två gånger idag.

Glad och hög på endorfiner, den bästa drogen enligt mig!

Veckans första träning

Hallå! Nu är det så mycket som försöker få plats i mitt liv att det gäller att vara effektiv som få om allt ska hinnas med. Nu är det mest jobb som tynger mig, men några dagar kan man stå ut med dygnet runt-jobb om man sedan får vila. Idag fick jag i alla fall svettas med ganska många cykelfantaster på lunchen. Underbart att tillsätta lite endorfiner! Lunchen blev sedan supersnabb framför datorn. Aldrig har jag tryckt fyra bautapotatisar (med lax, sås och grönsaker) i det tempot. Nu är det dags för en liten mellanlandning på Sats Signalfabriken för Body pump innan jobbet fortsätter hemifrån. Pjuh.

Glad instruktör..

..och hungrig instruktör

Igår

Igår startade jag dagen med jobb och sedan åkte vi och snusade nyfödd bebis. Ojoj, att de är så små!! Och så fantastiska. Ojoj. Sedan ramlade vi hem och jag fick ont i huvudet och det var inte den lilla versionen (av värken alltså). Det var bara att ta två alvedon, dra för gardinerna och hoppas på bättre dagar. Fy tusan, det där önskar man inte sin värsta fiende. Och inte kunde jag sova heller, huvudet liksom skavde mot kudden. Men efter mycket om och men måste jag ändå somnat. Och sedan vaknade jag igen klockan två och började plocka i köket och käka någon slags måltidsersättning som jag fått på något event samt knaprade lite nötter. Jag åt knappt något på hela dagen igår så jag kände mig minst sagt klen. Idag har jag fortfarande skallebank, men på en kontrollerad nivå. Så nu kör vi måndag och hoppas huvudvärken snart är ett minne blott. Nu räknar vi dessutom ner till semestern. En arbetsvecka kvar! Yes!

Jag och mitt lilla suddiga vilddjur

Skansendag

Idag skulle vi egentligen till Kolmården men väderrapporten visade regn där, så vi stannade i huvudstaden och valde Skansen istället. Och fick en massa sol! Vi har spanat djur, promenerat, käkat glass, gjort två kaffestopp och bara njutit! Helt underbart. På vägen hem blev det ett härligt shoppingstopp i stan och nu ska vi hem, hämta lite förfriskningar och dra vidare för grillning. Jag älskar sommaren och livet i största allmänhet! Glöm inte njuta längs vägen.

Bara choklad- och nougatiga grejer

Sol och härligt

Middag

Dagens middag blev bananpankisar på en halv banan, två ägg, en halv deciliter havregryn, en halv matsked chiafrön samt en halv matsked kakaonibs som sedan stektes i kokosolja och åts tillsammans med blåbär, mango, vaniljkvarg samt lite broccoli eftersom det saknades något grönt. Gott och mättande. Glassen och chokladen som jag slevade upp efteråt smakade också väldigt fint. Varsågod kroppen.

Nationaldagsstyrka

Aj i axlar, rygg och biceps

Hej och hå. Idag blev det ett tungt pass på gymmet, framförallt den sista övningen. Jeeeez! Jag började med back squats, sedan blev det raka marklyft, axelpressar samt avslutande pullups till typ muskelkollaps. De var jobbiga ungefär överallt. Och de allra flesta var excentriska vilket gör att jag har en hel del att förbättra! Alla övningar kördes 5x5 och efteråt var jag minst sagt slut, men på ett alldeles underbart sätt!

Min dag

Härliga, lediga, röda dag! Idag har jag och min lilla familj varit inne i Kungsan på Smaka på Stockholm. Vi käkade burgare och pommes när blodsockret kändes lågt och när vi sedan var på fötter igen var det dags för en brownie med mjukglass. Vi avslutade med shopping, bebisgrejer och så något till mig. En väldigt bra dag som inte är slut än. Nu ska jag hoppa in på Sats Medis och köra nationaldagsstyrka och sedan bär det hem för att jobba en stund.

Men mamma..?!

Ett fikastopp hann vi också med

Veckans träning vecka 22

Måndag: Instruera Cykel 45 och Body pump
Tisdag: VårRuset 5 km
Onsdag: Stötvågsbehandling i båda knäna, träningsvila
Torsdag: Överkroppsstyrka
Fredag: Benstyrka
Lördag: Vardagsrums-Body pump
Söndag: Body balance

Att jag saknar löpningen är ett faktum och ja, det känns som att något saknas. Men bortsett från det blev det en fin träningsvecka på resterande punkter. Min dubbelmåndag, VårRuset som gick jättebra (men som tyvärr gav upphov till värre löparknä, därav en stunds uppehåll framöver), och sedan sista omgångarna av nuvarande styrkepassen. Pricken över i var väl Body balancen som gick rakt in i hjärtat som semester, skönt!

Efter stötvågsbehandling kommer solsken

Idag sprang jag förbi min naprapat för en omgång stötvågsbehandling på båda knäna. Det var inte skönt alls, men efteråt känns ingenting och efter mina tre behandlingar känns det redan mycket bättre. Nästa behandling blir förmodligen den sista och sedan får (ska!) jag testa löpning en vecka efter det. Är det inte fantastiskt?! Okej, vi vet inte om det blivit bra då, men jag har oddsen på min sida om man säger så. Efter det hoppade jag in på Gunnarssons och har suttit där och jobbat undan som tusan. Typiskt bra arbetsplats där man kan inspireras av folk samtidigt. Nu blev jag utkastad så jag fortsätter hemifrån. Min lilla Body balance i morse gör sig fortfarande påmind som en underbar start på dagen. Jag ska se till att få till mer sådant.

Jag klagar inte

Body balance

Utanför Sats tidigt denna morgon

Alltså jag har haft bästa starten på denna dag! Jag velade ungefär tusen gånger innan jag bestämde mig, idag skulle jag ha en Body balance-morgon. Och det är ju så skönt! Som en hel härlig stretch, såklart med vissa utmanande och tyngre moment samt en helt ljuvlig avslappning mot slutet. Nu har jag gjort dagens goda gärning för kropp och sinne. Nu ska hjärnan ta över och användas flitigt. Jag gräver ner mig i jobb tills det är läggdags och då räknar jag med att vara i fas och en något mer harmonisk kvinna. Trevlig torsdag, imorgon är jag ledig!

Innan klassen, taggad på tänjningar

Nytt träningsupplägg

Hej hopp! Efter jobbet samlade jag ihop mig mentalt och hoppade (läs: släpade mig) in på gymmet. Det var dags för mitt nya träningsupplägg som jag ska köra fram till nästa PT-pass nästa vecka. Idag blev det front squats, marklyft, bänkpress och enarmsrodd. Jag varvade det med några rehabövningar jag fick av kiropraktorn igår, höftlyft med en foamroller fastklämd mellan lår och mage samt step down med rak höft/rakt bäcken. Idag kände jag mig starkare i mina styrkeövningar än när jag kört samma övningar tidigare, alltså har jag blivit starkare. Tumme upp för det. Nu ska jag rulla hem, bli serverad sparrissoppa och sedan slå upp datorn för jobb.

Yes, träning!

Knäckt och paj

Efter jobbet idag drog jag till kiropraktorn för att bli knäckt igen. Så knäckt blev jag dock inte, men en rejäl genomgång av kroppen blev det. Jag har något vajsing i höften/bäckenet så nu har jag fått en del övningar att jobba på. Lite småtrist med rehab/prehabövningar, men superviktigt för att hålla och kunna träna det man verkligen vill. Efter den lilla genomgången ramlade jag hem och startade projekt middag. Jag freestylade ihop en paj som blev helt okej. Och här kommer receptet för den intresserade. Det räcker till cirka tre-fyra portioner.

Lager ett - kalkon och broccoli

Ingredienser
3 dl mjölk
Salt
Peppar
Chilikrydda efter tycke och smak

Gör så här
1. Sätt ugnen på 225°.
2. Blanda ihop smör, mjöl och vatten till pajdegen. Tryck ut den i en pajform och ställ in i kylen en liten stund.
3. Skär kalkonen och broccolin i lagom stora bitar och riv eller plocka fram redan färdigriven ost.
4. Vispa ihop ägg, mjölk och kryddor.
5. (Om du vill) förgrädda pajskalet på 225° i cirka tio minuter. Efter det sänker du värmen till 200°.
6. Lägg i kalkon, broccoli och ost i pajskalet och häll över äggstanningen.
7. In i ugnen cirka 35 minuter, eller tills den blivit fast och fin. Klart!

Lager två - riven ost

Färdig!

Body pump 90

Igår körde jag hela Body pump #90. Det gick helt smärtfritt bortsett från en liten miss i rygglåten. Och en tung bicepslåt. Alltså jag har halva uppvärmningsvikten på stången! Detta måste åtgärdas. Jag får jobba på det och se vad jag kan åstadkomma. Salen var inte helt fylld igår och det är nog första gången på terminen. Nu har vi verkligen sommarkonkurrens. Och jag räknar ner till två veckors semester. Om mindre än två veckor. Hey!

Happy me

Idag är en sådan dag. En sådan då det mesta bara känns..bra! Solen skiner, kaffet smakar fantastiskt, mina klasser är bara underbara och feedbacken och leendena efteråt värmer ända in på mikrocellnivå. Kanske beror det på den fantastiska ledigheten jag upplevde i helgen. Eller så är det just en sådan dag idag.

Min cykelklass på lunchen gick tipptopp, fast jag fick tampas med något segstartade ben. Jag skrek och gormade som vanligt, fast såklart på Emma-lagom-nivå. Det var svettigt och underbart, men nu börjar man märka att sommaren är på intåg. Uteaktiviteter lockar och det är inte fullt så knökat i salarna.

Söndag med Body balance

Efter en lugn morgon drog jag iväg på en Body balance. Jag har inte varit på Body balance (eller yoga, pilates osv) på år och dar, så idag var det väl helt enkelt dags. Och det var ju helt fantastiskt och inte alls så jobbigt som jag hade förväntat mig. Lite som semester ungefär. Detta ska jag försöka få in fler gånger. Ett till två lugna pass i veckan tills jag kan sätta igång med löpningen igen. Då vore det trevligt att få till i alla fall ett lugnt pass i veckan, rehab blandat med yoga/stretchinspirerade pass.

Efter denna mysstund mötte jag upp karl och dotter och vi åkte in till stan, lunchade, shoppade och avslutade med en bautabrownie med mjukglass. Alltså heliga makaroner, jag är fortfarande mätt!!!