Äppelkaka

Godmorgon!

Min förkylning har inte gett vika ännu, utan har istället satt sig som lock för öronen och en täppt näsa. Men tur att nässpray finns, vad skulle jag göra utan det? Just nu sitter jag på Sveavägen och käkar frulle. Eller ja, inte mitt på vägen, men i en byggnad intill. Jag laddar för en tre dagars kurs som jag hoppas blir intressant och matnyttig. Så länge kan ni få ett recept på en äppelkaka som jag älskar och gjorde till fars dag. Och den är lätt att få till också.

3 syrliga äpplen
½ dl ljus sirap
½ dl vatten
100 gram smör
1,5 dl strösocker
1 ägg
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

1. Sätt ugnen på 175°.
2. Skala, kärna ur och klyfta äpplena. Koka dem mjuka i sirapen och vattnet.
3. Rör smör och socker mjukt. Tillsätt ägget.
4. Häll i mjöl, bakpulver och vaniljsocker och knåda ihop till en deg.
5. Tryck ut 3/4 av degen i en form. Lägg i äpplena. Kavla ut resten av degen och lägg som ett lock ovanpå.
6. Grädda mitt i ugnen, cirka 30 minuter. Sikta över lite kanel och florsocker om du vill. Och servera med vailjglass, vaniljsås eller grädde. Klart!


Gott!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0