Frukostfrallor

Måndag igen! Idag känner jag mig trött i kroppen och något segstartad. Men det betyder nog bara att jag sparar mig och kommer ha all energi till Body pumpen ikväll. Denna vecka startar årets utmaning för mig. Om 26 veckor är det Jubileumsmarathon 2012. Imorgon kör jag första löppasset efter Anders Szalkais träningsprogram på marathon.se.

Till frukost imorse åt jag mina frukostbullar jag bakade här om dagen. Bra start på dagen säger jag! Här kommer receptet:


Innan gräddning

För 40 bullar

Ingredienser:
100 g jäst
50 g smör
1 l filmjölk
2 tsk salt
2 l vetemjöl

Gör så här:
1. Smula sönder jästen i en bunke.
2. Smält smöret i en kastrull, tillsätt filmjölken och låt blandningen bli fingervarm (37°).
3. Häll blandningen över jästen så den löser sig.
4. Tillsätt salt och nästan allt mjöl och arbeta ihop till en deg.
5. Låt jäsa övertäckt i 30 minuter.
6. Ta ut degen och arbeta den smidig. Dela degen i fyra längder och dela varje längd i tio delar.
7. Baka ut dem till runda bullar och lägg på plåtar. Låt jäsa i 30 minuter.
8. Grädda i ugn på 225° i ca 12 minter.


Färdiga bullar



Kommentarer
Postat av: Elin

1 liter filmjök? hoppla! Borde pröva, såg gott ut :)

2012-01-16 @ 12:04:53
Postat av: Emma

Japp, och så blir det 40 stora bullar också! Men du kan ju halvera satsen. Gott blev det i alla fall! :)

2012-01-17 @ 08:24:53
URL: http://faw.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0