Lördag

Gårdagen var sjukt bra på måndag sätt! På lunchen var jag och kollegorna på en föreläsning med Mats Lindvall som pratade kost. Mycket intressant och matnyttigt, framförallt eftersom det var ett tag sedan jag läste kost och träning och att friska upp minnet är alltid bra. Dessutom tog han inte ställningstagande för en viss diet eller ett visst levnadssätt utan använde mer sunt förnuft i sin framställning. Och sunt förnuft, skulle jag säga, är en diet som passar alla.
 
På kvällen var det födelsedagsfirande för en kompis med massa mat och prat. Mycket gott och trevligt! Bästa sättet att starta helgen på. Nu är det lördag och medan karln är på väg till Karlskoga för hockey och de tre kanske viktigaste poängen på säsongen har jag startat dagen på spikmattan som jag inte använt på väldigt länge. De första tio minutrarna var en pina. Sedan blev jag rastlös och började pilla med mobilen. Och sedan somnar (!) jag och vaknar 35 minuter senare. Nu ska jag gå upp och pudra nosen och sedan röja lite bland kartonger och grejer. Sedan kommer mina päron, även kallade min personliga flyttfirma, och hämtar säng och prylar från min lya. Som nu ligger uppe på Hemnet. Spännande!
 
 
Dagens hälsoboost, 45 minuter på spikmattan
 
 
Fördelar med en stund på spikmattan:
♥ Minskning av stressnivån genom frigörandet av oxytocin (antistresshormon)
♥ Minskning av smärtupplevelsen genom frigörandte av endorfiner (smärtlindrande må-bra-hormon)
♥ Får igång blodcirkulationen och sänker blodtrycket
♥ Kan hjälpa vid ryggvärk, ledsmärtor, sömnsvårigheter, migrän med mera
 
 

Kommentarer
Postat av: Elin

Men du, ska du verkligen använda spikmatta nu? Hört att det inte rekommenderas till de som är preggo av samma anledning som att man inte ska gå på trigger point passet.
Föräldrar, den bästa hjälpen då det kommer till flytt och städ. Ovärderliga!

Svar: Det rekommenderas inte att man gör det de första fyra månaderna, främst pga försiktighetsprincipen, dvs risken är då störst för missfall och att man då inte ska tro att det är pga spikmattan. Men annars kan den användas och lindrar om man har ont lite här och var.Javisst är de! Nu är säng, lampa och lite annat bortforslat. Bara resten kvar nu :)
Emma Jordell

2013-02-16 @ 13:36:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0