Moussaka - recept

Igår testade jag att göra moussaka för första gången. Och jag tänkte att vi (två och en halv person) är ju rätt stora i maten så jag gjorde åtta portioner. Och ja, därefter hade jag uppskurna auberginer på papper i hela köket. Men det blev bra efter lite extra kryddning. Här kommer receptet.







Ingredienser (4 port)
2 auberginer
1 tsk salt
1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor (eller gärna det dubbla)
3 msk olivolja
500 gram köttfärs
500 gram krossade tomater
2 msk tomatpuré
1 tsk salt
1 tsk muskotnöt
2 krm kanel
1 krm peppar
3 dl mild naturell yoghurt
3 ägg
2 krm peppar
Ost att strö över

Gör så här
1. Skölj och skär auberginen i lagom tunna skivor. Lägg dem på hushållspapper och strö över salt.
2. Skala och finhacka lök och vitlök och stek det i oljan
3. Tillsätt köttfärsen och se till att den blir genomstekt. 
4. Tillsätt sedan krossade tomater, tomatpuré samt kryddor och låt det koka ihop.
5. Stek auberginen i oljan en liten stund på varje sida.
6. Varva aubergin och köttfärs i en ugnssäker form. 
7. Blanda ihop yoghurt, ägg och peppar och häll över det i formen.
8. Strö över valfri ost och gratinera i ugnen, 225 grader i cirka 25 minuter.






Kommentarer
Postat av: Emilie

Hej!

Jag heter Emilie och jag läste din blogg och jag tycker verkligen om dina recept! Jag jobbar för en sajt som heter myTaste.se och det vore väldigt roligt om du ville lägga till din blogg hos oss!

www.mytaste.se är en sökmotor som samlar recept från matbloggare. Vi har redan över 3000 aktiva bloggar och om du väljer att lägga till din blogg hos oss kommer du att dra nytta av den trafik vi kommer att skicka till dig.

Lägg till din widget och hamna på matbloggstoppen!

För att lägga till din blogg klickar du på http://www.mytaste.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Om du har några frågor, maila mig gärna på [email protected].

Med vänlig hälsning,
Emilie
myTaste.se

2014-12-18 @ 16:31:49
URL: http://www.mytaste.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0